Orange Belgium

Orange Belgium, het vroegere Mobistar, wil tot 2020 jaarlijks ongeveer 100.000 nieuwe klanten aantrekken. Dat is ambitieus, maar niet onmogelijk.

De naam bekt net iets minder goed, maar Orange Belgium is sinds 9 mei de nieuwe naam van Mobistar. Die rebranding verwijst naar de Franse moederholding Orange, die 53 procent van de aandelen bezit. De naamsverandering moet ook synergievoordelen voor de logistiek en de marketing met zich brengen. Orange Belgium was tot voor enkele maanden een zuiver mobiele speler. Pas sinds de vrijmaking van de kabel kon het een volwaardig aanbod uitbouwen. Klanten kunnen nu ook bij Orange Belgium terecht voor breedbanddiensten als kabel en internet. Het nieuwe aanbod komt voorlopig vrij traag op gang.

Sinds de lancering in mei heeft Orange Belgium 17.600 nieuwe klanten aangetrokken. Dat cijfer lag iets onder de consensusprognose van 20.000. Daar zijn een aantal oorzaken voor. Zo richten de marketinginspanningen zich nog maar sinds kort op het brede publiek. Orange Belgium streeft tegen het einde van dit decennium naar een marktaandeel van ongeveer 10 procent. Dat impliceert dat het tot 2020 jaarlijks ongeveer 100.000 nieuwe klanten moeten aantrekken. Dat is ambitieus, maar niet onmogelijk.

Net zoals de andere Belgische telecomspelers heeft Orange Belgium operationeel een vrij goed derde kwartaal achter de rug. De nadelige impact van de regelgeving wordt almaar kleiner. De gedeeltelijke afschaffing van de roamingtarieven voor buitenlandse oproepen kostte Orange Belgium nog 13 miljoen euro. Het verbruik van mobiele data in het buitenland neemt wel spectaculair toe, wat dan weer voor hogere inkomsten zorgt. De omzet uit telefonie bleef op jaarbasis zo goed als ongewijzigd (-0,5%). De geconsolideerde groepsomzet, inclusief de verkoop van mobiele toestellen, steeg op jaarbasis met 1,7 procent naar 311,1 miljoen euro. De gemiddelde omzet per gebruiker klom in het derde kwartaal met 1,7 procent naar 24,3 euro, waarmee de trend van de jongste drie kwartalen doorzet.

Het aantal prepaidklanten (betaalkaarten) nam af, maar Orange Belgium kreeg er wel meer abonnees (postpaid) bij. Die laatste groep is een stuk lucratiever met een gemiddelde omzet van 28,8 euro. Sectorgenoot en concurrent Telenet is nog altijd bezig met het integreren van Base. Daarom huurt Telenet nog tot eind 2018 netwerkcapaciteit bij Orange. Het wegvallen van die overeenkomst zal Orange vanaf 2019 jaarlijks 150 miljoen euro omzet kosten.

De bedrijfswinst (ebitda) klom door een doorgedreven kostencontrole met ruim 7 procent op jaarbasis tot 92,2 miljoen euro. Orange Belgium heeft zijn prognose voor het volledige boekjaar opgetrokken van 270 à 290 naar 280 à 300 miljoen euro. De nettowinst van 37 eurocent per aandeel (22,2 miljoen euro) lag boven de consensusprognose van 34 eurocent. Orange Belgium had aan het eind van het derde kwartaal een nettoschuld van 315,2 miljoen euro. Dat is 31 procent minder dan een jaar eerder, of iets meer dan één keer de verwachte ebitda. De overname van SFR Belux zit voorlopig in het slop. Orange Belgium toonde eerder dit jaar interesse voor dat dochterbedrijf van de Franse kabelaar Altice, maar beide partijen bereikten geen overeenkomst.


Conclusie

De transitie van een zuiver mobiele operator naar een volwaardige telecomaanbieder is voor Orange Belgium op lange termijn ongetwijfeld een goede zaak. Alleen komen de kosten voor de baten, waardoor de ruimte voor een dividend voorlopig beperkt blijft. Het aandeel noteert tegen de onderkant van de prijsvork van de voorbije maanden en is tegen 5,5 keer de ebitda niet overdreven duur. Vandaar de adviesverhoging.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,22 miljard euro

K/w 2015: 19

Verwachte k/w 2016: 18

Koersverschil 12 maanden : – 8%

Koersverschil sinds jaarbegin: – 8%

Dividendrendement: –

Partner Content