Het wordt een historisch boekjaar 2014-2015 (afsluitdatum 31 maart) voor het innovatieve natuurpark Pairi Daiza uit het Henegouwse Brugelette. En niet alleen omdat het zijn twintigste verjaardag viert. Bij de opening in 1994 heette het nog Parc Paradisio, in 2010 werd het omgedoopt tot Pairi Daiza, het oud-Perzische woord voor 'besloten tuin'. Intussen is het park overal in het land bekend door de komst van de twee Chinese panda's, Xinhui en Haohao. Die gaan hun stempel drukken op de cijfers van het lopende boekjaar. Chinese panda's in Europa zijn zeldzaam: Pairi Daiza is nog maar het vijfde park in Europa en he...

Het wordt een historisch boekjaar 2014-2015 (afsluitdatum 31 maart) voor het innovatieve natuurpark Pairi Daiza uit het Henegouwse Brugelette. En niet alleen omdat het zijn twintigste verjaardag viert. Bij de opening in 1994 heette het nog Parc Paradisio, in 2010 werd het omgedoopt tot Pairi Daiza, het oud-Perzische woord voor 'besloten tuin'. Intussen is het park overal in het land bekend door de komst van de twee Chinese panda's, Xinhui en Haohao. Die gaan hun stempel drukken op de cijfers van het lopende boekjaar. Chinese panda's in Europa zijn zeldzaam: Pairi Daiza is nog maar het vijfde park in Europa en het vijftiende in de wereld met panda's, buiten China zelf. Maar vorig seizoen werd al de magische kaap van 1 miljoen bezoekers gerond. Dat bewijst dat Pairi Daiza meer is dan enkel de twee panda's. Pairi Daiza mag zich rekenen tot de grootste Europese dierentuinen met de zogenoemde big six onder de zoogdieren (olifant, leeuw, luipaard, neushoorn, nijlpaard en Kaapse buffel). Het park viel de afgelopen jaren dan ook herhaaldelijk in de prijzen, met onder meer de verkiezing tot 'beste themapark van België 2013' en 'beste dierentuin van België en Nederland 2014'. Vorig seizoen mocht het park zelfs 1,243 miljoen bezoekers verwelkomen tussen 30 maart en 3 november 2013. Dat was een toename met 30% tegenover het seizoen 2012. De kans is reëel dat het seizoen 2014 de cijfers van recordseizoen 2013 nog overtreft. Eind augustus lag het aantal bezoekers 7% hoger (1.057.000 versus 987.000) dan in dezelfde periode van vorig jaar. De klimatologisch ellendige maand augustus én de al forse stijging vorig jaar geven aan dat het om sterke cijfers gaat. Het pandaeffect zien we nog meer in een klim van 29% van de omzet door de verkoop van flink wat pandagadgets. In het midden van de zomer werden al de jaarcijfers voor het boekjaar 2013-2014 bekendgemaakt. De toename van het aantal bezoekers met 30%s leidde tot een 34% hogere omzet, op 32,5 miljoen EUR, en vooral een bedrijfskasstroom (ebitda) die een sprong van 65% maakte, tot 13,4 miljoen EUR. De ebitda geeft de evolutie bij Pairi Daiza het best weer, omdat het natuurpark door een ambitieus investeringsprogramma gaat en bovendien versneld afschrijft. Door de sterkere slijtage van de infrastructuur - een gevolg van het sterk gestegen bezoekersaantal de jongste jaren - werden bijkomende waardeverminderingen geboekt. Dat vermeed ook belastingen. Daardoor zakte de bedrijfswinst (ebit) wel met 43%, tot 0,93 miljoen EUR, en het nettoresultaat met 34%, tot 0,6 miljoen EUR of 0,53 EUR per aandeel (was 0,80 EUR per aandeel). Aandeelhouders kregen recentelijk wel een 33% hoger dividend van 2 EUR bruto per aandeel (1,5 EUR netto) uitgekeerd. ConclusieDoor de hele heisa rond de panda' s explodeerde de koers in het voorjaar tot 75 EUR. Toen gaven we even een verkoopadvies. Tegen de huidige koers (5,5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom of ebitda) vinden we het aandeel fair gewaardeerd. Onder 45 EUR is er weer koerspotentieel. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B