Het wordt een historisch boekjaar 2014-2015 (afsluitdatum 31 maart) voor Pairi Daiza, het innovatieve natuurpark uit het Henegouwse Brugelette. En dat niet alleen omdat het twintig jaar geleden is dat het park werd geopend, toen nog onder de naam Parc Paradisio. Sinds 2010 werd het park omgedoopt tot Pairi Daiza en werd het overal in het land bekend dankzij de komst van de twee Chinese panda's Xinhui en Haohao. Die hebben hun stempel gedrukt op de cijfers van het lopende boekjaar. Pairi Daiza is nog maar het vijfde park in Europa en het dertiende in de wereld met panda's, buiten China zelf. In 2013 werd al de magische grens van 1 m...

Het wordt een historisch boekjaar 2014-2015 (afsluitdatum 31 maart) voor Pairi Daiza, het innovatieve natuurpark uit het Henegouwse Brugelette. En dat niet alleen omdat het twintig jaar geleden is dat het park werd geopend, toen nog onder de naam Parc Paradisio. Sinds 2010 werd het park omgedoopt tot Pairi Daiza en werd het overal in het land bekend dankzij de komst van de twee Chinese panda's Xinhui en Haohao. Die hebben hun stempel gedrukt op de cijfers van het lopende boekjaar. Pairi Daiza is nog maar het vijfde park in Europa en het dertiende in de wereld met panda's, buiten China zelf. In 2013 werd al de magische grens van 1 miljoen bezoekers gerond. Dat bewijst dat Pairi Daiza meer is dan enkel de twee panda's. Het mag zich rekenen tot de grootste Europese dierentuinen met de zogenoemde 'big six' onder de zoogdieren (olifant, leeuw, luipaard, neushoorn, nijlpaard en Kaapse buffel). Het park viel de afgelopen jaren dan ook herhaaldelijk in de prijzen, onder meer met de verkiezing tot Beste themapark van België 2013 en Beste dierentuin van België en Nederland 2014. Bekeken over het hele afgelopen seizoen mocht het park met 1,39 miljoen bezoekers een nieuw recordaantal gasten ontvangen tussen de paas- en de herfstvakantie. Dat is een toename met 12% tegenover het recordseizoen 2013. Naar eigen zeggen is Pairi Daiza daarmee de meest bezochte toeristische attractie van het land. Aan het eind van het eerste semester van boekjaar 2014-2015 (eind september) lag het aantal bezoekers 7% hoger (1.220.000 versus 1.138.000) dan in dezelfde periode van 2013. De toename is misschien kleiner dan verwacht, doordat de ervaring met andere Europese parken leerde dat de komst van Chinese panda's goed was voor een sterkere stijging van de bezoekersaantallen. De klimatologisch ellendige maand augustus én de al forse stijging van vorig jaar geven aan dat het hier wel om sterke cijfers gaat. Het panda-effect zien we nog meer in een klim van 22% van de omzet, door de verkoop van flink wat pandagelinkte gadgets. De halfjaarcijfers leren ons verder dat 7% meer bezoekers en een 22%-hogere omzet op 41,9 miljoen EUR voor een stijging van de bedrijfskasstroom (ebitda) met 17% zorgen, tot 21,5 miljoen EUR. De ebitda geeft het best de evolutie bij Pairi Daiza weer omdat het natuurpark door een zeer ambitieus investeringsprogramma gaat en bovendien versneld afschrijft. Door de sterkere slijtage van de infrastructuur omwille de sterk gestegen bezoekersaantallen de jongste jaren werden bijkomende waardeverminderingen geboekt. Het drukt uiteraard ook de belastingfactuur. Vandaar dat de bedrijfswinst (ebit) en het nettoresultaat slechts met 5% zijn toegenomen, tot respectievelijk 12,6 en 8,5 miljoen EUR. Dat laatste betekent een winst per aandeel van 7,63 EUR. De tweede jaarhelft levert vooral kosten op, maar toch mikken we op een hoger dividend (was 2 EUR bruto per aandeel vorig boekjaar). ConclusieTegen 5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda)) vinden we het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd voor de goede huisvader-belegger. Wel uitkijken met de beperkte liquiditeit.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B