De nieuwe slogan van Picanol is 'laat ons samen groeien' ('Let's grow together'). Met deze slagzin gaat de West-Vlaamse producent van weefmachines naar de 4-jaarlijkse ITMA-beurs in november. Te vergelijken met de Olympische Spelen, deze keer georganiseerd in Milaan. Groei is nu net ook waarover de markten twijfelen in China, de belangrijkste textielmarkt ter wereld. Topman (CEO) Luc Tack kon de aandeelhouders op de persconferentie echter geruststellen: 'China is niet stilgevallen, hé. We hebben gisteren nog een machine verkocht aan een Chinese klant'. Het orderboek voor de tweede jaarhelft blijkt dan ook goed gevuld. En de verwachte, m...

De nieuwe slogan van Picanol is 'laat ons samen groeien' ('Let's grow together'). Met deze slagzin gaat de West-Vlaamse producent van weefmachines naar de 4-jaarlijkse ITMA-beurs in november. Te vergelijken met de Olympische Spelen, deze keer georganiseerd in Milaan. Groei is nu net ook waarover de markten twijfelen in China, de belangrijkste textielmarkt ter wereld. Topman (CEO) Luc Tack kon de aandeelhouders op de persconferentie echter geruststellen: 'China is niet stilgevallen, hé. We hebben gisteren nog een machine verkocht aan een Chinese klant'. Het orderboek voor de tweede jaarhelft blijkt dan ook goed gevuld. En de verwachte, mooie omzetstijging in het eerste semester hebben we ook gekregen. Nadat de weefmachineproducent een moeilijker 2014 kende (omzetdaling met 25,3%, tot 418,2 miljoen EUR), is er in het eerste halfjaar een omzettoename met 18% (van 219,9 naar 259,8 miljoen EUR). In volumetermen is zelfs sprake van 24% groei, maar voor een aantal contracten heeft Picanol marge ingeleverd. De afdeling Weaving-machines (omzet +22%) deed het ook duidelijk beter dan de divisie 'Industries'. Daar bleef de omzetstijging beperkt tot 10% omdat vooral de agro-industrie minder bestelde. De erg lage landbouwprijzen doen de boeren beknibbelen op de aankoop van landbouwwerktuigen. De bedrijfswinst (ebit) klom van 33,0 naar 40,2 miljoen EUR of +21,8%. De nettowinst op groepsniveau bedroeg 42 miljoen EUR (2,37 EUR per aandeel), waarvan 11,7 miljoen EUR afkomstig van Tessenderlo Group. De chemiegroep draagt dus afgerond 28% bij tot het resultaat van Picanol. Picanol nu ruim anderhalf jaar referentie-aandeelhouder van Tessenderlo Group. De overnameprijs bedroeg 22 EUR per aandeel. Intussen heeft Picanol zijn participatie al opgetrokken van de oorspronkelijke 27,5% naar 31,8%. En het leidt geen twijfel dat dit belang de komende jaren nog verder zal worden opgedreven. De huidige participatie vertegenwoordigt vandaag 415 miljoen EUR of circa 45% van de totale Picanol-beurskapitalisatie. Met het goed gevulde orderboek kan het management een vergelijkbaar tweede semester als dat van 2013 vooropstellen. Dat betekent een halfjaaromzet in de buurt van 255 miljoen EUR of nauwelijks minder dan in de eerste jaarhelft. Het absolute recordjaar 2013 (afgerond 560 miljoen EUR omzet) zal niet geëvenaard worden dit jaar, maar de textielgroep is toch weer op weg naar een jaaromzet boven 500 miljoen EUR. Richting 2016 zijn er de twijfels over China enerzijds, maar anderzijds ook de mogelijke extra bestellingen dankzij een succesvolle ITMA-beurs. Op lange termijn blijft er reden tot optimisme. Een gezin in de Braziliaanse favella's bezit slechts 7 verschillende kledingstukken; een Westers middenklassegezin gemiddeld...220(!). Of omgerekend van 0,5 kilogram (kg) textiel richting 22 kg gemiddeld voor een Europeaan en 26 kg voor een gemiddelde Amerikaan. ConclusieOnze schatting voor de winst 2015 kunnen we optrekken richting 4,5 EUR per aandeel. De koers is ontwaakt, maar de waardering is nog niet overdreven. Door de bijdrage van Tessenderlo kunnen krijgen we wellicht een recordwinst 2015. We verhogen onze faire waarde naar 56 EUR per aandeel. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B