De nieuwsstroom was de voorbije maanden lang niet slecht voor PostNL, maar toch dook het aandeel van de Nederlandse logistieke speler systematisch lager. De resultaten moeten straks steun krijgen van de overname van de sectorgenoot Sandd en een mildere houding van de Nederlandse toezichthouder op de postmarkt. Ook de pakjesdivisie groeit snel en zorgt al voor meer dan 50 procent van de omzet. Richting 2022 zou de pakjesomzet jaarlijks met 10 tot 12 procent moeten stijgen, onder meer dankzij een snelle groei op de Belgische markt, waarbij ook de marges minstens stabiel moeten zijn. Dat geeft PostNL een stevige basis om de kaalslag in het klassieke briefverkeer te compenseren.
...

De nieuwsstroom was de voorbije maanden lang niet slecht voor PostNL, maar toch dook het aandeel van de Nederlandse logistieke speler systematisch lager. De resultaten moeten straks steun krijgen van de overname van de sectorgenoot Sandd en een mildere houding van de Nederlandse toezichthouder op de postmarkt. Ook de pakjesdivisie groeit snel en zorgt al voor meer dan 50 procent van de omzet. Richting 2022 zou de pakjesomzet jaarlijks met 10 tot 12 procent moeten stijgen, onder meer dankzij een snelle groei op de Belgische markt, waarbij ook de marges minstens stabiel moeten zijn. Dat geeft PostNL een stevige basis om de kaalslag in het klassieke briefverkeer te compenseren. De beleggers hebben er nog geen oren naar. Tegen een koers van ongeveer 1,5 euro is de beurskapitalisatie gedaald tot amper 750 miljoen euro, terwijl het management voor dit jaar een onderliggende bedrijfswinst van 170 tot 200 miljoen euro verwacht. Dat lijkt een koopje, maar beleggers willen dit geld niet oprapen omdat het goede nieuws nog moet rijpen en pas over enkele jaren zal renderen. De resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar illustreren dat PostNL het niet onder de markt heeft. De omzet hield mooi stand, maar de onderliggende bedrijfswinst kreeg een klap van 27 procent en daalde tot 41 miljoen euro. De margedruk is te wijten aan oplopende kosten. In het klassieke briefverkeer kunnen de kostenbesparingen het tempo van de dalende volumes niet volgen. Dat mag niet verwonderen als die volumes met ongeveer 10 procent per jaar afnemen. Ook de pakjesdivisie kampte met oplopende kosten, onder meer als gevolg van een krappe arbeidsmarkt die het bedrijf verplicht de lonen te verhogen om personeel aan zich te binden. Ook de optimalisatie van het netwerk voor het leveren van pakjes, met de ingebruikname van drie extra verdeelcentra, zorgde voor bijkomende facturen, maar die investeringen moeten vanaf later dit jaar renderen. Het bedrijf houdt daarom vast aan de doelstelling dit jaar een bedrijfswinst van 170 tot 200 miljoen euro te verdienen, voor wijzigingen in de pensioenverplichtingen. De grote helft van de bedrijfswinst moet komen van de pakjesdivisie met een marge van 7,5 tot 9,5 procent, en de kleine helft van het klassieke postverkeer met een marge van 3 tot 5 procent. Dat is ambitieus, omdat de marge voor het bedrijf in het eerste kwartaal op 4,5 procent lag. Beleggers plaatsen dus vraagtekens achter de prognoses. Vanaf 2020 zouden de marge en de bedrijfswinst moeten aandikken, onder meer dankzij de overname van Sandd. De deal kan een bijdrage van 50 tot 60 miljoen leveren aan de bedrijfswinst dankzij synergievoordelen. Dat vraagt opnieuw wat geduld van de beleggers, terwijl het overnamebedrag van 130 miljoen euro en de integratiekosten vraagtekens plaatsen achter het dividend van 2019. De nettoschuldpositie dreigt op te lopen tot meer dan 2 keer de bedrijfscashflow. Zolang dat het geval is, betaalt PostNL geen dividend uit. Het kan een tot twee jaar duren vooraleer het bedrijf de dividendbetalingen hervat. Na 2020 zou de vrije cashflow snel moeten stijgen, wat de weg kan vrijmaken voor een snelle waardecreatie en een herneming van het dividend.ConclusieDe snelle groei in de pakjesdivisie, operationele verbeteringen, de overname van Sandd en een mildere toezichthouder beloven vanaf 2020 veel beterschap. Beleggers kunnen vandaag het geduld niet opbrengen, ook omdat de prestaties van de voorbije kwartalen niet overtuigen. De waardering is laag, maar er is geen haast bij om het aandeel op te pikken. Het advies blijft houden.Advies: houdenRisico: hoogRating: 2CKoers: 1,5 euroTicker: PNLISIN-code: NL0009739416Munt: euroMarkt: Euronext AmsterdamBeurskapitalisatie: 750 miljoen euroK/w 2018: 9Verwachte k/w 2019: 6Koersverschil 12 maanden: -50%Koersverschil sinds jaarbegin: -22%Dividendrendement: 11%