Beleggers die op zoek zijn naar een potentieel interessant dividendaandeel, kunnen het Nederlandse postbedrijf PostNL aanvinken. Bij de resultaten over de eerste helft van 2016 bevestigde het bedrijf om vanaf 2017 opnieuw een dividend uit te keren. PostNL zou op termijn 75 procent van de onderliggende bedrijfswinst (voor herziening van de pensioenverplichtingen) uitkeren. In 2017 zou die winst 230 à 270 miljoen euro moeten bedragen, zo luidt de jongste prognose van het management. Dat zou op termijn een dividend van ongeveer 40 cent per aandeel opleveren of een brutodividendrendement van 10 procent bij de huidige beurskoers van 4 euro. Op dit moment houdt de markt rekening met een dividend van 30 cent per aandeel in 2017, wat nog altijd een aantrekkelijk dividendre...

Beleggers die op zoek zijn naar een potentieel interessant dividendaandeel, kunnen het Nederlandse postbedrijf PostNL aanvinken. Bij de resultaten over de eerste helft van 2016 bevestigde het bedrijf om vanaf 2017 opnieuw een dividend uit te keren. PostNL zou op termijn 75 procent van de onderliggende bedrijfswinst (voor herziening van de pensioenverplichtingen) uitkeren. In 2017 zou die winst 230 à 270 miljoen euro moeten bedragen, zo luidt de jongste prognose van het management. Dat zou op termijn een dividend van ongeveer 40 cent per aandeel opleveren of een brutodividendrendement van 10 procent bij de huidige beurskoers van 4 euro. Op dit moment houdt de markt rekening met een dividend van 30 cent per aandeel in 2017, wat nog altijd een aantrekkelijk dividendrendement van 7,5 procent oplevert.Niet alleen de belofte op een aantrekkelijk dividend ondersteunt de koers, ook de kans op een bod op PostNL blijft vrij hoog. Bpost bood afgelopen zomer 5,1 euro per aandeel, maar de deal werd in de eindfase getorpedeerd door een ongelukkig lek in de pers. Koen Van Gerven, de topman van bpost, vindt de overname van PostNL nog altijd een goed idee. Vooral op de snelgroeiende pakjesmarkt kunnen beide bedrijven waarde creëren door samen te smelten, in plaats van elkaar hard te beconcurreren. Het duo bpost-PostNL zou op de thuismarkt van de lage landen beter gewapend zijn tegen de concurrentie van internationale mastodonten als DHL. Ook financieel passen de bedrijven perfect bij elkaar. Bpost heeft een ijzersterke balans en cash op overschot, terwijl PostNL kampt een zwakke balans. De fusie is zo logisch dat het een kwestie van tijd is. Er zijn wellicht nog andere kapers op de kust om PostNL in te lijven. Het Britse Royal Mail had eerder een bod van 5 euro per aandeel uitgebracht.PostNL heeft min of meer dezelfde uitdagingen en kansen als bpost. In Nederland gaat het klassieke postverkeer met een jaarlijkse volumedaling van ongeveer 9 procent dubbel zo snel achteruit als in België. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder PostNL verplicht een deel van zijn netwerk tegen lagere tarieven beschikbaar te maken voor de concurrentie. Dat kost het bedrijf de volgende drie tot vier jaar tot 50 miljoen euro aan inkomsten. PostNL zet daar de onvermijdelijke besparingen en prijsverhogingen tegenover. Maar de groeipoot is, net als bij bpost, het snel toenemende pakjesverkeer. Nederland heeft in e-commerce enkele jaren voorsprong op België. Dat vertaalt zich ook in de winststructuur van PostNL. De pakjesactiviteit was in de eerste zes maanden van 2016 goed de helft van de onderliggende bedrijfswinst.De resultaten over de eerste helft van 2016 waren zoals verwacht niet denderend. De omzet steeg met 1 procent, maar de onderliggende winst daalde met 19 procent. Het management verwacht een betere tweede helft van het jaar, zodat de vooruitzichten voor dit jaar en voor 2017 gehandhaafd blijven. De grote zwakke plek van PostNL blijft de zwakke balans. De pensioenschuld van 479 miljoen euro zorgt voor een negatief eigen vermogen van 175 miljoen euro. De netto financiële schuld is dankzij de verkoop van TNT Express omgetoverd in een netto kaspositie van 77 miljoen euro.ConclusiePostNL lijkt de forse krimp in het klassieke postverkeer op de Nederlandse markt onder controle te hebben dankzij besparingen en de groei van de pakjesactiviteit. De waardering is met een koers-winstverhouding van 8 en een ondernemingswaarde die 4,5 keer de bedrijfscashflow bedraagt vrij laag. Het risico wordt dus voldoende vergoed. Bovendien blijft de kans op een interessant overnamebod vrij groot. PostNL is daarom koopwaardig. Advies: kopenRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext AmsterdamBeurskapitalisatie: 1,54 miljard euroK/w 2015: 10Verwachte k/w 2016: 8Koersverschil 12 maanden: + 20%Koersverschil sinds jaarbegin: +17%Dividendrendement: 0%