Proximus beperkt de schade

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Proximus houdt beter stand tegen Orange Belgium dan Telenet. Maar vanaf volgend jaar nemen de onzekerheden toe.

Het vertrek van CEO Dominique Leroy had in het derde kwartaal geen impact op de operationele gang van zaken bij Proximus. Dat neemt niet weg dat alles in het werk wordt gesteld om snel een nieuwe CEO aan te stellen. Daar zou de komende weken meer klaarheid over moeten komen.

De periode tussen juli en september kende operationeel weinig uitschieters. De groepsomzet daalde met 2,3 procent op jaarbasis naar 1,4 miljard euro. De binnenlandse omzet, zonder de volatiele internationale dochter BICS, daalde met 2 procent naar 1,07 miljard euro. Het aantal nieuwe klanten voor breedbandinternet en mobiele telefonie (abonnementen) lag boven de verwachtingen. Daarentegen blijft het aantal vaste lijnen hard dalen terwijl er ook minder televisieklanten bij kwamen dan verwacht.

Toch heeft Proximus minder last dan Telenet van de klantenuitstroom naar Orange Belgium. Dat komt omdat Proximus met zijn dochterbedrijf Scarlet over een lagekostenmerk beschikt. De omzet op de bedrijfsmarkt staat onder druk door de toenemende concurrentie van Telenet en Orange Belgium die met een aantal overnames in de ICT-dienstverlening en -beveiliging marktaandeel wonnen. Voor het volledige boekjaar verwacht Proximus een daling van de binnenlandse omzet met 1,5 procent.

Ondanks de lagere omzet steeg de bedrijfswinst op groepsniveau naar 470 miljoen euro (+0,5%) en 430 miljoen euro voor het binnenlandse gedeelte (+0,4%). Die vooruitgang is te danken aan een striktere kostenbeheersing (-2,9%). Deze zomer besliste Proximus samen met Orange Belgium een joint venture op te richten voor het beheer van mobiele netwerken. Proximus wil daarmee jaarlijks tussen 35 en 40 miljoen euro besparen op de aankoop, het onderhoud en de herstellingen van zendmasten.

Door de druk van de vakbonden heeft Proximus het lastiger om te besparen dan de sectorgenoten. Het transformatieplan van ex-CEO Leroy, waarbij 1900 banen zouden sneuvelen, werd niet op applaus onthaald. Twee sociaal bemiddelaars moesten de neuzen van de directie en de vakbonden in dezelfde richting krijgen. Dat leverde resultaat op, want interim-CEO Sandrine Dufour heeft er goede hoop op dat er nog dit jaar een akkoord wordt bereikt. Met het plan wil Proximus tegen 2022 tot 240 miljoen besparen.

Zonder overnames realiseerde Proximus tijdens de eerste drie kwartalen een vrije kasstroom van 482 miljoen euro. Op 6 december krijgen de aandeelhouders een tussentijds dividend van 0,5 euro per aandeel. Eerder dit jaar keerde Proximus al 1 euro per aandeel uit, goed voor een uitgave van 325 miljoen euro. Het is onzeker of dat dividend wordt behouden. De invoer van het glasvezelnetwerk en de komst van 5G zullen de investeringsbehoefte doen toenemen. Voor 5G blijft het wachten op een spectrumveiling, maar de investeringen in het glasvezelnetwerk bedragen 1 miljard euro op jaarbasis.

De nettoschuld van de telecomgroep was eind september afgenomen naar 2,01 miljard euro tegenover 2,13 miljard euro eind december. Dat komt overeen met een verhouding van bijna 1,2 tussen de nettoschuld en verwachte ebitda. De uitstaande schuld heeft een gemiddelde looptijd van 5,7 jaar en een gemiddelde rentevoet van 1,8 procent.


Conclusie

Proximus houdt beter stand tegen Orange Belgium dan Telenet, al kunnen we moeilijk enthousiast worden over de omzet- en de marge-evolutie. Het aandeel is correct gewaardeerd, maar veruit de grootste aantrekkingskracht schuilt in het aantrekkelijke dividend. Vanaf volgend jaar nemen de onzekerheden toe, zowel voor de lagere groothandelstarieven, het dividend en het investeringsprofiel. Voorlopig te behouden.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 26,85

Markt: Euronext Brussel

Ticker: PROX BB

ISIN-code: BE0003810273

Beurskapitalisatie: 9,1 miljard

K/w 2018: 16,4

Verwachte k/w 2019: 15,9

Koersverschil 12 maanden: +29.3%

Koersverschil sinds jaarbegin: +10,1%

Dividendrendement: 5,6%

Partner Content