PureCircle, de marktleider in het produceren en commercialiseren van natuurlijke, caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren, realiseerde in het eerste semester van het boekjaar 2015 (afsluitdatum op 30 juni) 43,2 miljoen USD omzet (+24%), mooi binnen de vooropgestelde vork van 40 tot 45 miljoen USD.
...

PureCircle, de marktleider in het produceren en commercialiseren van natuurlijke, caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren, realiseerde in het eerste semester van het boekjaar 2015 (afsluitdatum op 30 juni) 43,2 miljoen USD omzet (+24%), mooi binnen de vooropgestelde vork van 40 tot 45 miljoen USD. Een eerste ontgoocheling schuilde in het feit dat de brutowinst deze keer minder steeg dan de omzet: +17,8%, tot 14,5 miljoen USD. De brutowinstmarge daalde van 35,2% naar 33,5%. Het bedrijf verwijst hiervoor naar de gestegen aankoopkosten voor steviabladeren (75% van de variabele productiekosten). Momenteel haalt PureCircle zijn voorraden vooral uit Chinese plantages, maar het maakt volop werk van diversificatie naar plantages in Afrika en Latijns-Amerika. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 22,4%, tot 6,4 miljoen USD, en het nettoverlies daalde van 1,9 miljoen USD vorig jaar, naar 0,9 miljoen USD. Een tweede ontgoocheling was het ontbreken, in tegenstelling tot gewoonlijk, van een verwachte omzetvork voor het komende semester. Nochtans is er geen reden tot paniek. In 2014 maakte stevia de definitieve oversteek naar een massaproduct, getuige de 2274 nieuwe productlanceringen met stevia (+23% tegenover 2013). Vooral bij de frisdranken gaat het nu snel. Zowel Coca-Cola -met Coca-Cola Life- als PepsiCo - met Pepsi True en Pepsi Next - lanceren volop hun caloriearme frisdranken met stevia. Coca-Cola Life begon nog voorzichtig met lanceringen in Argentinië en Chili in 2013, maar in 2014 volgde de marktintroductie in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Mexico. De jongste zes maanden werden nog heel wat Europese landen - waaronder België - aan de lijst toegevoegd, en recent volgde Japan. Maar ook in allerlei voedingsproducten zoals ontbijtgranen, yoghurt, chocomelk en ketchup wordt stevia steeds vaker verwerkt. PureCircle verwacht veel van Sigma-D, de nieuwste caloriearme zoetstof, specifiek ontwikkeld voor toepassingen in melkproducten. De huidige steviamarkt bedraagt 250 miljoen USD, maar zal binnen vijf jaar uitgroeien tot minstens 1 miljard USD, en op langere termijn wellicht tot meerdere miljarden dollars. Zelf rekent PureCircle voor de volgende vijf jaar op een jaarlijkse omzetgroei met 30%, en een brutowinstmarge van 50%. Als dat lukt, zal de omzet in 2020 stijgen naar 450 tot 500 miljoen USD, tegenover 101 miljoen USD in 2014 en 135 miljoen USD verwacht in 2015. Om zich daarop voor te bereiden, maakte PureCircle een investeringsbudget vrij van 42 miljoen USD. De financiering is verzekerd na de kapitaalverhoging van oktober 2014, waarbij 43 miljoen USD werd opgehaald via de uitgifte van 5 miljoen nieuwe aandelen (3% verwatering) tegen 550 pence (GBp) per aandeel. ConclusieHet aandeel noteert ook na de koersdaling nog steeds niet goedkoop, met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2015 en 2016 van respectievelijk 35 en 21 keer, en een koers-winstverhouding van 68 en 34. Toch verhogen we het advies omwille van de sterke marktpositie in een volop ontbolsterende steviamarkt.Advies: koopwaardig Risico: gemiddeldRating: 1B