Recticel behoort met 98 vestigingen in 28 landen tot de wereldwijde top drie van de polyurethaanschuimproducenten, maar het heeft een te sterke concentratie op Europa (ruim 90% van de groepsomzet). De activiteiten bestaan uit vier segmenten: Soepelschuim (43% van de groepsomzet in het eerste kwartaal van 2017, schuimblokken voor de meubel- en andere industrieën), Slaapcomfort (19%, sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia), Isolatie (16%, panelen voor de thermische isolatie van gebouwen) en Automobiel (22%, dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens).
...

Recticel behoort met 98 vestigingen in 28 landen tot de wereldwijde top drie van de polyurethaanschuimproducenten, maar het heeft een te sterke concentratie op Europa (ruim 90% van de groepsomzet). De activiteiten bestaan uit vier segmenten: Soepelschuim (43% van de groepsomzet in het eerste kwartaal van 2017, schuimblokken voor de meubel- en andere industrieën), Slaapcomfort (19%, sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia), Isolatie (16%, panelen voor de thermische isolatie van gebouwen) en Automobiel (22%, dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens).De meest conjunctuurgevoelige activiteiten hebben het best gepresteerd. Hun sterke prestatie deed de kwartaalomzet licht boven de verwachtingen uitkomen. De gecombineerde groepsomzet bedroeg in de eerste drie maanden van dit jaar 365,3 miljoen euro, een stijging met bijna 20 miljoen euro of 5,7 procent, tegenover de 345,5 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2016. Zonder wisselkoersverliezen (-1,2%) zou de toename zelfs bijna 7 procent zijn geweest. Het sterk verzwakte pond speelde de schuimrubberproducent dus nog altijd parten, al was dat minder uitgesproken dan het negatieve wisselkoerseffect van -2,2 procent voor het boekjaar 2016. De omzetklim is een gevolg van sterke volumes in een positieve marktomgeving, hogere gemiddelde verkoopprijzen dankzij de stijging van de grondstoffenprijzen, geslaagde groei-initiatieven (Isolatie en Soepelschuim) en de start van enkele nieuwe programma's (Automobiel). Automobiel is de eerste positieve uitschieter met een omzetgroei van 14,5 procent in de eerste drie maanden (van 73,9 naar 84,6 miljoen euro), met dank aan de omzetstijging van 25 procent van het subsegment Interiors, en ondanks het feit dat de brand in de fabriek in Most een negatieve impact van 3,2 miljoen euro had. Automobiel wordt van vrij dichtbij gevolgd door Isolatie (bouwsector) met een omzettoename van 10,5 procent (van 55,5 naar 61,3 miljoen euro), hoewel vooral die divisie werd getroffen door wisselkoersverliezen, waaronder vooral het pond (-3,9%). Soepelschuim moet tevreden zijn met een omzettoename van 2,9 procent. Slaapcomfort is het lelijke eendje, met een omzetdaling van 5 procent (van 79 naar 75 miljoen euro), waardoor Automobiel de afdeling Slaapcomfort heeft afgelost als de tweede divisie in termen van omzet. De omzet van merkproducten, met voorop Geltex, lieten wel een stijging optekenen (+1,5%). Het management blijft voor het hele boekjaar uitgaan van een hogere gecombineerde omzet en een stijging van de gecombineerde recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen). Het Europese economische herstel legt Recticel duidelijk geen windeieren. Het meest cruciale blijft echter het verdere herstel van de winstmarges. Tegen minder dan 12 keer de verwachte winst voor 2017 en 6 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel nog altijd vrij goedkoop.Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BMunt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 420 miljoen euroK/w 2016: 25Verwachte k/w 2017: 11,8Koersverschil 12 maanden: +48%Koersverschil sinds jaarbegin: +16%Dividendrendement: 2,35%