Recticel

De tradingupdate over het derde kwartaal die Recticel bekendmaakte, stelde licht teleur. Maar het meest cruciale blijft dat de winstmarges herstellen naar aanvaardbare niveaus.

Dit jaar lijkt Recticel het niet echt te hebben met de tradingupdates. Na die over het eerste stelt ook die over het derde kwartaal licht teleur. De halfjaarresultaten kwamen in augustus wel een stuk boven de verwachtingen uit. De gecombineerde groepsomzet in het derde kwartaal bedroeg 318,1 miljoen euro, tegenover 323,4 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar (-1,6%) en een gemiddelde analistenverwachting van 330,8 miljoen euro. De volumes bleven op een hoog niveau, maar vooral het sterk verzwakte pond speelde de schuimrubberproducent parten. Het negatieve wisselkoerseffect bedroeg -2,8 procent. Na negen maanden is de omzet wel nog altijd gestegen met 1,3 procent (1,004 miljard, tegenover 990,8 miljoen euro).

Recticel behoort met honderd vestigingen in 28 landen tot de wereldwijde top drie van de polyurethaanschuimproducenten, maar het is sterk geconcentreerd op Europa (ruim 90% van de groepsomzet). De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten: soepelschuim (43% van de gecombineerde groepsomzet in de eerste helft van 2016, aanbod van schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en verschillende andere industrieën), slaapcomfort (20%, sterke matras- en slaapcomfortmerken als Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia), isolatie (17%, panelen voor thermische isolatie van gebouwen) en automobiel (20%, dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens). Jammer genoeg is de kleinste afdeling, isolatie, de rendabelste (rebitda-marge van 15,1% in de eerste helft van 2016). Slaapcomfort heeft met 5,3 procent de laagste marge.

Isolatie is de positieve uitschieter over drie kwartalen, met 2,1 procent omzetgroei in de periode januari-september, gevolgd door de automobielafdeling (+1,5%). Slaapcomfort en soepelschuim moeten tevreden zijn met een kleine omzettoename van respectievelijk 0,8 en 0,2 procent. Voor het hele boekjaar mikt Recticel nog altijd op een hogere omzet (niet gespecificeerd) en een toename van de recurrente bedrijfkassstroom (rebitda, edbitda zonder eenmalige elementen) met minstens 15 procent. Ondanks een minder derde kwartaal is dat een handhaving van de prognose bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers.

Analisten en beleggers waren in augustus onder de indruk van de sprong van de rebitda tot 54,8 miljoen euro. Dat was een verder herstel van de rebitda-marge van 6,4 naar 8,0 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 43,5 procent tot 35,6 miljoen euro, wat neerkomt op een rebit-marge van 5,2 procent (was 3,7%). De nettowinst klom van 5,0 naar 15,5 miljoen euro (0,29 euro per aandeel). Recticel zet daarmee het herstel in, sinds het voor de zomer van 2015 een zware kapitaalverhoging doorvoerde. Met die kapitaalverhoging heeft het in de eerste plaats zijn schuldenlast fors afgebouwd. Eind september bedroeg de netto gecombineerde financiële schuld 131,9 miljoen euro, tegenover nog 194,5 miljoen euro op 30 juni 2014. Daarnaast is er door de kapitaaloperatie weer ruimte om te investeren, bijvoorbeeld in marketing voor het sterk groeiende Geltex.


Conclusie

Het meest cruciale blijft dat de winstmarges van Recticel herstellen naar aanvaardbare niveaus. Tegen 10 keer de verwachte winst over 2016 en 5,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel vrij goedkoop. Vandaar het positieve advies.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 310 miljoen euro

K/w 2015: 18

Verwachte k/w 2016: 10

Koersverschil 12 maanden: +14%

Koersverschil sinds jaarbegin: +2%

Dividendrendement: 2,5%

Partner Content