78,00 EUR - 1B
...

78,00 EUR - 1B Bij de halfjaarresultaten van Resilux, de Oost-Vlaamse producent van pet-preforms en -flessen, was het nog een vraagteken, maar op basis van de summiere tussentijdse verklaring over het derde kwartaal lijkt het meer dan waarschijnlijk dat er recordresultaten op komst zijn. Met dank aan de uitstekende zomer van 2013. Erg positief is dat de groei zich in de eerste jaarhelft overal heeft afgetekend, ook in het zwaar getroffen Zuid-Europa; de uitzondering was Rusland vanwege een overheidscampagne tegen alcohol. Daaraan moet wel worden toegevoegd dat de eerste helft van vorig jaar niet denderend was. Het boekjaar 2012 werd grotendeels gered door het tweede halfjaar, maar uit de tradingupdate blijkt dat de resultaten in de tweede jaarhelft 2013 die van de tweede helft van vorig jaar nog zullen overtreffen. In de tweede helft van 2012 werd een toegevoegde waarde - een betere graadmeter dan de omzet - van 27,5 miljoen EUR gerealiseerd, een bedrijfskasstroom (ebitda) van 12,4 miljoen EUR en een bedrijfswinst (ebit) van 6,5 miljoen EUR. Als we daaraan de cijfers over de eerste helft van dit jaar toevoegen (31,7 miljoen EUR toegevoegde waarde, 16,6 miljoen EUR ebitda, 10,5 miljoen EUR ebit), komen we uit op een toegevoegde waarde van minimaal 59,2 miljoen EUR (vorig record 56,3 miljoen EUR van vorig jaar), een ebitda van minimaal 29 miljoen EUR (vorig record 28,3 miljoen EUR uit 2011), een ebit van minimaal 17,0 miljoen EUR (vorig record 17,8 miljoen EUR uit 2010). De voorbije jaren maakte Resilux niet alleen voorvormen om drankflessen te produceren. AirOLux is een samenwerkingsverband tussen Resilux en de Zwitsers-Nederlandse groep IPS voor de ontwikkeling van AirOPack. Dat is een nieuwe technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim en gels) af te vullen in pet. Resilux gaat daarmee niet alleen meer de concurrentie met glas en tetrapak aan, maar ook met aluminium. AirOPack geeft Resilux een nieuwe dimensie. Begin september werd al een vijfjarige overeenkomst gesloten met Procter & Gamble, de op drie na grootste beurskapitalisatie ter wereld, met wereldbekende merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell. Het was de definitieve doorbraak voor AirOPack. De productie wordt dan ook opgedreven tot een industriële schaal. In de eerste zes maanden was de joint venture nog verlieslatend (-1,9 miljoen EUR). De tweede jaarhelft zal minder negatief zijn, maar toch moeten we ons dit jaar nog altijd aan een nettoverlies bij AirOLux verwachten. 2014 en 2015 moeten de jaren van de grote doorbraak van AirOPack worden, met een bijdrage aan de groepswinst. De ambitie van AirOLux op lange termijn gaat trouwens verder dan het inpikken van de aerosolmarkt met AirOPack, en zelfs verder dan pet. Interessant om te weten is dat partner IPS noteert op de beurs van Zurich. Deze vennootschap heeft een beurskapitalisatie van 110 miljoen CHF of 89 miljoen EUR. Op die basis dekt de joint venture iets meer dan de helft (54%) van de beurskapitalisatie van Resilux. Ook in het tweede halfjaar wordt stevig geïnvesteerd: 8 à 10 miljoen EUR, tegenover 11 miljoen in het eerste semester. Op basis van de tussentijdse verklaring kunnen we bij onze prognose blijven van minstens 5 EUR winst per aandeel, inclusief het resultaat van AirOLux, en zelfs in de buurt van 6 EUR zonder het resultaat van AirOLux. Die joint venture geeft Resilux een nieuwe groei-impuls. Vandaar dat we al geruime tijd het advies 'koopwaardig' (rating 1B) hanteren. De koers is dit jaar al mooi opgelopen, maar we denken dat er voor de komende jaren nog stijgingspotentieel overblijft. Koopwaardig