Het Oost-Vlaamse Resilux staat al twee decennia bekend als producent van pet-preforms en -flessen. In die activiteit behoort het bedrijf van de familie De Cuyper tot de middelgrote Europese spelers (in 2013 goed voor 4,87 miljard voorvormen en 441.000 flessen), met een pan-Europese aanwezigheid: productievestigingen - naast die in het Belgische Wetteren - in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland en Hongarije, en ook een fabriek in de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten wil Resilux de eerstvolgende jaren verder uitbreiden. Daarna komt Latijns-Amerika aan de beurt.
...

Het Oost-Vlaamse Resilux staat al twee decennia bekend als producent van pet-preforms en -flessen. In die activiteit behoort het bedrijf van de familie De Cuyper tot de middelgrote Europese spelers (in 2013 goed voor 4,87 miljard voorvormen en 441.000 flessen), met een pan-Europese aanwezigheid: productievestigingen - naast die in het Belgische Wetteren - in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland en Hongarije, en ook een fabriek in de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten wil Resilux de eerstvolgende jaren verder uitbreiden. Daarna komt Latijns-Amerika aan de beurt.In pet-preforms en -flessen kent de groep een gestage groei. In de eerste zes maanden van het jaar steeg de toegevoegde waarde - een betere maatstaf dan de omzet, gezien de sterke impact van de grondstoffenprijzen - met 6,5%, tot een nieuwe recordwaarde van 33,7 miljoen EUR. De groei werd onder meer opgetekend in West-Europa, de Verenigde Staten en Rusland -verrassend, gezien de geopolitieke context. Centraal- en Oost-Europa deden het wat minder goed. Een mooie prestatie, die wordt bevestigd door een toename met 8% van de bedrijfskasstroom (ebitda), tot 18,0 miljoen EUR (evenaring van het record uit 2011) en een 9% hogere bedrijfswinst (ebit), tot 11,4 miljoen EUR (enkel in 2011 nog hoger cijfer). Het nettoresultaat in het eerste semester bedroeg 7,7 miljoen EUR (+3%; 3,83 EUR per aandeel). Bij die cijfers is geen rekening gehouden met de tweede dimensie bij Resilux: AirOLux, dat is opgestart in 2009. Inclusief het samenwerkingsverband met de Zwitsers-Nederlandse groep AirOPack Technology (voorheen IPS) is er slechts 6,6 miljoen EUR nettowinst (3,27 EUR per aandeel). AirOLux slaat op de ontwikkeling van AirOPack, de vernieuwde technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet, zonder drijfgas (een aanval op de aerosolmarkt). Tegen de verwachtingen in sleept het nettoverlies bij AirOLux al een aantal jaren aan. Toch mogen we stellen dat deze revolutionaire verpakkingsvorm definitief is doorgebroken sinds vorig najaar een vijfjarige overeenkomst werd getekend met Procter & Gamble (P&G), de vierde grootste beurskapitalisatie ter wereld met wereldbekende merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette, Duracell. De productie in het Zwitserse Bilten is in de loop van het jaar op gang gekomen. Halfweg het jaar zaten we op zowat 40% van de capaciteit, en dat percentage zou tegen het einde van het jaar wel eens kunnen verdubbelen, als het aangekondigde AirOPack P&G-product in men personal care (scheerschuim van Gillette?) gelanceerd zal worden. Dit jaar moet dan ook echt het laatste verliesjaar van de joint venture moeten zijn. Aan het eind van het jaar wordt ook een beslissing genomen over een tweede fabriek voor AirOPack. Lange tijd zag het er naar uit dat de keuze op de Verenigde Staten als locatie zou vallen, maar op de analistenmeeting naar aanleiding van de halfjaarresultaten bleek dat lang geen zekerheid. Partner AirOPack Technology is beursgenoteerd in Zürich, met een beurskapitalisatie van omgerekend 89 miljoen EUR (45 EUR per aandeel). Op die basis dekt de joint-venture 41% van de beurskapitalisatie van Resilux. Het klassieke Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt op 126 miljoen EUR of 63 EUR per aandeel gewaardeerd, wat zeker nog niet overdreven is. ConclusieZoals verwacht, heeft het Resilux-aandeel na de spectaculaire klim in 2013 een adempauze doorgemaakt. Maar de nakende lancering van een AirOPack P&G-product, en het uitzicht op winstgevendheid van de AirOLux-joint venture volgend jaar, kan de koers een nieuwe impuls geven. Vandaar weer de adviesverhoging en opname in de Inside Selectie. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A