Analisten hier ten lande hebben de Franse farmareus tot 'buitenlandse favoriet' voor de tweede jaarhelft van 2014 uitgeroepen. We kunnen niet zeggen dat dit enthousiasme de beursvloer al heeft bereikt. De reactie op de cijfers is doorgaans koel. Zo lag de analistenconsensus voor het eerste kwartaal op 1,19 EUR per aandeel en de Franse farmareus kwam op de proppen met een cijfer van 1,17 EUR per aandeel, iets onder de gemiddelde analistenverwachting dus. En dus was er weer een negatieve marktreactie.
...

Analisten hier ten lande hebben de Franse farmareus tot 'buitenlandse favoriet' voor de tweede jaarhelft van 2014 uitgeroepen. We kunnen niet zeggen dat dit enthousiasme de beursvloer al heeft bereikt. De reactie op de cijfers is doorgaans koel. Zo lag de analistenconsensus voor het eerste kwartaal op 1,19 EUR per aandeel en de Franse farmareus kwam op de proppen met een cijfer van 1,17 EUR per aandeel, iets onder de gemiddelde analistenverwachting dus. En dus was er weer een negatieve marktreactie. Essentieel voor ons is dat Sanofi in de eerste drie maanden wel degelijk de ommekeer in de omzet van het laatste kwartaal vorig jaar heeft weten te bevestigen, met een vooruitgang tegen constante wisselkoersen van de omzet met 3,5%, tot 7,84 miljard EUR. Door de sterke euro moest Sanofi wel een 2,7% lager zakencijfer bekendmaken. Het nettoresultaat bedroeg 1,55 miljard EUR (1,17 EUR per aandeel), of -3,2% op jaarbasis in sterke euro (+5,6% bij constante wisselkoersen). Toch denken we dat we hier een stevig verhaal hebben voor de komende jaren. Onder CEO Christopher Viehbacher creëerde de groep de afgelopen jaren maar liefst zeven groeiplatforms. Diversificatie was een absolute noodzaak om de volatiliteit in omzet en winst door de grillen van de stergeneesmiddelen in te perken. Daarbij zijn de opkomende markten een eerste groeiplatform. Met een derde van de groepsomzet uit de opkomende landen is Sanofi de grote farmaspeler, die hier het sterkst gevorderd is. Ook een mooie groeipool is 'diabetes', met het absolute topproduct voor de groep momenteel, Lantus. Verder zijn er vaccins, waarin Sanofi Pasteur wereldvermaard is. Sanofi beschikt ook over een uitgebouwde consumer-healthcareafdeling. Een andere typische groeipoot bij de farmagiganten tegenwoordig is Animal Health Care (dierengeneeskunde). Heel specifiek voor Sanofi is het zesde en belangrijke groeiplatform: New Genzyme. Sanofi kocht begin 2011 het Amerikaanse biotechbedrijf Genzyme, een specialist in zeldzame ziekten, voor 20 miljard USD. Genzyme moest eerst meehelpen de negatieve weerslag op de verkopen van de patentcliff op te vangen en moet nu mee zorgen voor omzetgroei. Het zevende en laatste groeiplatform wordt gevormd door de restdivisie 'andere innovatieve producten'. Tegen eind 2015 moet liefst 80% van de groepsomzet van deze zeven groeiplatforms komen. In het eerste trimester lieten de groeiplatforms een veel sterker groeicijfer zien dan het groepsniveau: 7,9% omzetgroei zonder wisselkoersschommelingen. Hierdoor bedraagt het aandeel nu al bijna 74%. Vijf van de zeven groeiplatforms groeiden ook echt. Vier van de vijf, waaronder diabetes en Genzyme', lieten zelfs een dubbelcijferige groei optekenen. Het groeiplatform opkomende markten ging vooruit met 5,5%, tot 2,59 miljard EUR (een derde van de groepsomzet). Dit jaar verwacht Sanofi maar liefst negen bijkomende resultaten van fase III te zullen bekendmaken. Ook mogelijk koersondersteunend is de intentie van Sanofi om het oudere deel van de portefeuille (mogelijk 7 à 8 miljard USD waard) te verkopen. ConclusieSanofi is klaar voor een nieuwe groeifase. Een waarde voor de langere termijn met een verwachte koers-winstverhouding 2014 van 14,5 en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 10. Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A