Deze zomer leek de haussetrein eindelijk weer vertrokken bij Sanofi, na meevallende resultaten over het tweede kwartaal en de verhoging van de jaarprognose voor 2014. Die bracht de koers eind september in de buurt van 90 EUR. Al die koerswinst is eensklaps verdwenen. Bovendien tonen de cijfers over het derde trimester nog eens aan dat de groep weer in een groeifase zit. De jaarprognose werd bevestigd. Alleen uitte het bedrijf bezorgdheid voor volgend jaar over de prijsdruk in de Verenigde Staten met betrekking tot diabetes (topproduct Lantus). Blijkbaar was dat de spreekwoordelijke druppel om CEO Christopher Viehbacher aan ...

Deze zomer leek de haussetrein eindelijk weer vertrokken bij Sanofi, na meevallende resultaten over het tweede kwartaal en de verhoging van de jaarprognose voor 2014. Die bracht de koers eind september in de buurt van 90 EUR. Al die koerswinst is eensklaps verdwenen. Bovendien tonen de cijfers over het derde trimester nog eens aan dat de groep weer in een groeifase zit. De jaarprognose werd bevestigd. Alleen uitte het bedrijf bezorgdheid voor volgend jaar over de prijsdruk in de Verenigde Staten met betrekking tot diabetes (topproduct Lantus). Blijkbaar was dat de spreekwoordelijke druppel om CEO Christopher Viehbacher aan de deur te zetten. De CEO en de raad van bestuur leefden blijkbaar al enkele jaren op gespannen voet. De zoektocht naar een ervaren nieuwe topman is gestart, maar de markt reageerde erg ontstemd, want Viehbacher was de architect van de transformatie van Sanofi op weg naar groei, met de creatie van zeven groeiplatforms. Die maakte in het derde trimester al 78,1% van de totale omzet uit. De ambitie om tegen eind 2015 minstens 80% van de groepsomzet van die zeven groeiplatforms te laten komen, lijkt dan ook perfect haalbaar. De superieure groei ten opzichte van het groepsgemiddelde bleef ook in het derde kwartaal overeind: +10,0% voor de groeiplatforms, tegenover +5,1% op groepsniveau. Viehbacher had zelfs de intentie uitgesproken om het oudere deel van de portefeuille (7 à 8 miljard EUR omzet) te verkopen. Maar hij had dat voornemen blijkbaar niet met de raad van bestuur doorgesproken, wat een van de wrijvingspunten bleek te zijn. De groeiplatforms omvatten de opkomende markten (33,2% van de groepsomzet in eerste negen maanden; 9,9% omzetgroei in die periode); diabetes (21,2% van de groepsomzet; 12,5% omzetgroei), met dus wel wat twijfels voor 2015; vaccins (Sanofi Pasteur; 11,3% van de groepsomzet; 4,1% omzetgroei); consumer healthcare (10,2% van de groepsomzet in eerste 9 maanden; 17,3% omzetgroei); Genzyme, de overgenomen Amerikaanse specialist in zeldzame ziekten (7,5% van de groepsomzet; 25,1% omzetgroei); dierengeneeskunde (6,3% van de groepsomzet; 5,3% omzetgroei) en 'andere innovatieve producten' (2,4% van de groepsomzet; 17,9% omzetgroei). Na negen maanden laten de zeven groeiplatforms een totaal groeicijfer van 10,8% zien, ten opzichte van 5% op het groepsniveau. In die zin lagen de cijfers in het derde trimester perfect in lijn met de rest van het jaar. Bovendien beschikt het bedrijf over een sterke pijplijn met belangrijke dossiers bij de FDA het komende jaar. Door de koersval noteert het aandeel nu erg aantrekkelijk, met een verwachte koers-winstverhouding van 14 voor 2014 en van 13 voor 2015, een verwacht dividendrendement van 4% en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 10. ConclusieGelukkig hadden we onlangs een derde van onze positie in Sanofi verkocht. Want de Franse farmareus zit weer in een groeifase, en dan is de korting van 23% ten opzichte van het sectorgemiddelde niet logisch. Vandaar de adviesverhoging, om onze positie weer aan te vullen. Een waarde voor de lange termijn.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1A