De aandeelhouders van Euronav ondergingen dit jaar al een koersdaling van 9 procent. Daarmee werd de neerwaartse trend van 2016 (-40%) voortgezet. Die cijfers houden wel geen rekening met de dividenduitkeringen over die periode van 1,59 dollar bruto per aandeel. De negatieve koerstrend zette door na de publicatie van de voorlopige cijfers over het vierde kwartaal, waarin het management zich voorzichtig uitliet over 2017. Die verwachtingen waren gestoeld op de combinatie van de verlengde productiebeperkingen die eind 2016 werden afgesp...

De aandeelhouders van Euronav ondergingen dit jaar al een koersdaling van 9 procent. Daarmee werd de neerwaartse trend van 2016 (-40%) voortgezet. Die cijfers houden wel geen rekening met de dividenduitkeringen over die periode van 1,59 dollar bruto per aandeel. De negatieve koerstrend zette door na de publicatie van de voorlopige cijfers over het vierde kwartaal, waarin het management zich voorzichtig uitliet over 2017. Die verwachtingen waren gestoeld op de combinatie van de verlengde productiebeperkingen die eind 2016 werden afgesproken door de OPEC en een groep van olieproducerende landen, de voorziene oplevering dit jaar van een equivalente capaciteit van veertig superolietankers (VLCC's) op een wereldvloot van 694 VLCC's en onduidelijkheid over veranderende milieuwetgeving die tot uitstel van het verschroten van oude schepen kan leiden. De zorgen over de overcapaciteit verminderden niet nadat is gebleken dat tijdens de eerste vijf maanden al 27 VLCC's werden besteld, dubbel zoveel als in 2016 op jaarbasis.Die tegenwinden drukken de dagverhuurtarieven, en de verwachtingen voor de halfjaarrapportering op 10 augustus zijn niet hooggespannen. De omzet daalt in het tweede kwartaal tegenover vorig jaar naar verwachting met 37 procent tot 119,7 miljoen euro (-23,6% tot 164,2 miljoen dollar in het eerste kwartaal), en voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2014 wordt verlies verwacht (2,2 miljoen dollar of 0,014 dollar per aandeel). Belangrijker is dat Euronav zich de voorbije periode via een rist herfinancieringen en transacties heeft klaargestoomd om van de neerwaartse cyclus te profiteren om overnames te doen. Het bedrijf heeft op dat vlak een sterke reputatie, beschikte eind maart over 620 miljoen dollar liquiditeiten en heeft de sterkste balans van de sector. De verhouding van de nettoschuld tegenover de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) van de voorbije twaalf maanden bedraagt 2,1 keer, tegenover een sectorgemiddelde van 5,8 keer. We twijfelen er niet aan dat, zelfs indien de crisis langer duurt dan verwacht - vooral vanaf 2019 komt er een versnelling in de verwachte schepenverschrotingen -, Euronav versterkt uit de crisis zal komen.De daling van het aandeel werd onlangs gestopt omtrent 6,5 euro, het koersdieptepunt van eind 2016. We bevestigen het koopadvies (rating 1B) en zien voor de geduldige langetermijninvesteerder aanzienlijk potentieel richting 2020. Het aandeel is een kandidaat om later dit jaar opgenomen te worden in de voorbeeldportefeuille. Munt: euroMarkt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,1 miljard euroK/w 2016: 7Verwachte k/w 2017: 46Koersverschil 12 maanden: -16%Koersverschil sinds jaarbegin: -9%Dividendrendement: 11,1%