Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), het luxeconcern par excellence, blijft met bijzonder stevige groeicijfers uitpakken, maar de marktreactie is veranderd. Vorig kwartaal viel al op dat de koers, ondanks impressionante resultaten, nog wel in de buurt van het recordniveau van mei kwam, maar dat er geen nieuw record meer op de tabellen kwam. De cijfers konden de bezorgde en negatieve analisten en beleggers niet overtuigen. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de daardoor scherp gedaalde Chinese aandelenmarkten doen vrezen dat de welgestelde Chinese consumenten de vinger op de knip houden. En de rijke Chinezen zijn o zo belangrijk voor de luxesector. CFO Jean-Jacques Guiony bevestigde bovendien dat de Chinese autoriteiten grenscontroles doorvoeren bij terugkerende reizigers, wat de stemming zeker niet verbet...

Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), het luxeconcern par excellence, blijft met bijzonder stevige groeicijfers uitpakken, maar de marktreactie is veranderd. Vorig kwartaal viel al op dat de koers, ondanks impressionante resultaten, nog wel in de buurt van het recordniveau van mei kwam, maar dat er geen nieuw record meer op de tabellen kwam. De cijfers konden de bezorgde en negatieve analisten en beleggers niet overtuigen. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de daardoor scherp gedaalde Chinese aandelenmarkten doen vrezen dat de welgestelde Chinese consumenten de vinger op de knip houden. En de rijke Chinezen zijn o zo belangrijk voor de luxesector. CFO Jean-Jacques Guiony bevestigde bovendien dat de Chinese autoriteiten grenscontroles doorvoeren bij terugkerende reizigers, wat de stemming zeker niet verbeterde. De omzetgroei in de eerste negen maanden bedroeg 10 procent tot 33,13 miljard euro. De organische groei (zonder rekening te houden met overnames en desinvesteringen) was met 11 procent nog sterker. De derdekwartaalcijfers lagen met een klim met 10 procent in lijn met de omzetstijging. In dat tempo is het perfect mogelijk dat LVMH naar een omzet van 50 miljard euro tegen 2020, tegenover nog 20 miljard in 2010. De organische omzetgroei in het derde kwartaal bedroeg 10 procent, perfect in lijn met de analistenconsensus. De cijfers over het derde kwartaal waren eigenlijk een tradingupdate zonder winstcijfers. In de eerste zes maanden was er een forse winsttoename, met een klim van de bedrijfswinst (ebit) met 28 procent tot 4,65 miljard euro. Analisten en beleggers focussen steeds op de grootste en meest rendabele divisie Mode & lederwaren. Die cruciale afdeling zorgde andermaal voor een aangename verrassing met een organische omzetklim van 14 procent, tegenover de gemiddelde analistenverwachting van 12 procent. De afdeling, met wereldwijd bekende topmerken zoals Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo, leverde in de eerste negen maanden 39,4 procent van de omzet en in de eerste jaarhelft zelfs 60 procent van de rebit, dankzij een winststijging met 27 procent tot 2,77 miljard euro. De andere divisie met een hoge winstmarge is de Wijnen & sterkedrank, met topmerken zoals Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d'Yquem en Hennessy. De omzet van die divisie liet net zoals in de eerste jaarhelft een organische toename van 7 procent optekenen. De verkoop van champagne was stabiel, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy, met een 4 procent hoger volume door de betere verkoop in de Verenigde Staten en China. De afdeling Selectieve retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor het reizigerspubliek met ruim 1100 winkels. Die divisie zag haar omzet met slechts 2 procent toenemen door de beëindiging van de concessie in Hongkong. Organisch was er wel een groei van 8 procent. Sephora werd geholpen door de uitzonderlijke forse start van de verkoop van de nieuwe make-up van popster Rihanna (Fenty Beauty), het gevolg van een exclusieve deal. De cijfers van de resterende divisies, Horloges & juwelen (met topmerken zoals TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums & cosmetica (met merken zoals Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy) lagen met 14 procent organische groei in de eerste negen maanden.ConclusieLVMH bewijst met de cijfers over de eerste negen maanden van 2018 nog maar eens dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Maar de marktreactie is lang niet meer euforisch, en deze keer was ze zelfs ronduit negatief (-7,5%). Dat maakt dat de waardering tegen 20,5 keer de verwachte winst en 12 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2018 weer redelijker is. Dat is nog niet voldoende voor een positief advies, maar tegen deze waardering zouden we de Franse luxegigant niet meer verkopen.Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2AKoers: 259,85 euroTicker: MC FPISIN-code: FR0000121014Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 131,2 miljard euroK/w 2017: 22Verwachte k/w 2018: 20,5Koersverschil 12 maanden: +10%Koersverschil sinds jaarbegin: + 6%Dividendrendement: 2,1%