Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een marktaandeel van om en bij 15 procent. Vorig jaar produceerde het bedrijf met de wereldberoemde mascotte ruim 180 miljoen banden.
...

Michelin is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen en een marktaandeel van om en bij 15 procent. Vorig jaar produceerde het bedrijf met de wereldberoemde mascotte ruim 180 miljoen banden. Het merk Michelin is het wereldwijde premiummerk. Voor sportwagens en SUV's is er BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleberin Europa, Uniroyalin Noord-Amerika en Warriorin China. Michelin wil die merken versterken door zich te profileren als betrouwbare speler. het wil ook een koploper in technologie en innovatie zijn. Michelin zet fors in op de gespecialiseerde banden, zoals banden voor mijnbouw-, landbouwvoertuigen en vliegtuigen. Daar zijn de operationele marges dubbel zo hoog als die van de klassieke activiteiten. De jongste jaren opende de bandenproducent in de opkomende landen drie nieuwe fabrieken. Nadat Michelin tussen 2012 en 2016 de productiviteit met 1,2 miljard euro heeft verbeterd, lanceerde het vorig jaar een nieuw plan met de ambitie 1,2 miljard euro kostenbesparingen te realiseren tegen 2020 (315 miljoen euro in 2017). Michelin beschikt over een zeer solide balans (nettoschuld ten opzichte van het eigen vermogen van amper 6% eind 2017). Vorig jaar werd volgens het management 1,51 miljard euro als structurele vrije kasstroom gerealiseerd, een recordcijfer (517 miljoen euro in 2011). Zo kan het dividend wordt opgetrokken van 3,25 naar 3,55 euro per aandeel (+9,2%). Tegen 2020 wil het management het aantal verkochte banden met 20 procent optrekken ten opzichte van 2015. Die ambitie blijft na de jaarcijfers van 2017 overeind. De omzet lag in 2017 met 21,96 miljard euro 5 procent hoger dan in 2016. Maar door de betere wereldeconomie zijn de grondstoffenprijzen gestegen, waaronder de prijs voor rubber.Die tendens kan in 2018 doorzetten. Daarom bleef de recurrente (zonder eenmalige lasten) bedrijfskasstroom (rebitda) bijna stabiel (van 4,08 naar 4,09 miljard euro) ondanks de omzetstijging. Dat betekent ook een afname van de rebitda-marge van 19,5 naar 18,6 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) zakte zelfs met 5,7 procent (van 2,79 naar 2,63 miljard euro). De negatieve impact van de hogere grondstoffenprijzen bedroeg ruim 700 miljoen euro. Dan valt de terugval van de rebit-marge van 12,9 naar 12,5 procent nog wel mee. In het segment gespecialiseerde banden klom de rebit-marge zelfs van 18,6 naar 20,6 procent.Het nettoresultaat stagneerde op 1,69 miljard euro (1,67 miljard euro in 2016, of van 9,21 naar 9,39 euro per aandeel). Voor het boekjaar 2018 mikt het management op een lichte toename van de volumes, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 1,1 miljard euro. Dat moet 1,4 miljard euro worden tegen 2020.Het aandeel blijft gezien de stevige vrije kasstroomgeneratie en de sterke marktpositie in de sector redelijk gewaardeerd tegen 11,5 keer de verwachte winst 2018, 0,8 keer de omzet en een verwachte verhouding ondernemingswaarde(ev)/bedrijfskasstroom (ebitda) van 4,5 voor 2018. De stijgende grondstoffenprijzen zorgen wel voor margedruk. Vandaar de adviesverlaging.Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 125,2 euroTicker: ML FPISIN-code: FR0000121261Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 22,5 miljard euroK/w 2017: 13,5Verwachte k/w 2018: 12Koersverschil 12 maanden: +22%Koersverschil sinds jaarbegin: +5%Dividendrendement: 2,9%