Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries), dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie in 1983 van de toen twee belangrijkste Zwitserse horlogemakers, ASUAG en SSIH. Voor die Zwitserse horloge-industrie breken, net zoals toen, opnieuw uitdagende tijden aan. Swatch Group genereert 87% van zijn inkomsten in vreemde valuta, maar de kosten zijn nog altijd voor het overgrote deel in Zwitserse frank (CHF). Er zijn nog andere bekommernissen, zoals de manifeste groeivertraging in de opkomende landen, waardoor de verkoop van luxehorloges al drie jaar stagneert, en de lancering va...

Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries), dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie in 1983 van de toen twee belangrijkste Zwitserse horlogemakers, ASUAG en SSIH. Voor die Zwitserse horloge-industrie breken, net zoals toen, opnieuw uitdagende tijden aan. Swatch Group genereert 87% van zijn inkomsten in vreemde valuta, maar de kosten zijn nog altijd voor het overgrote deel in Zwitserse frank (CHF). Er zijn nog andere bekommernissen, zoals de manifeste groeivertraging in de opkomende landen, waardoor de verkoop van luxehorloges al drie jaar stagneert, en de lancering van de Apple Watch. Swatch Group is een naam als een klok in de internationale horlogewereld. Iedereen kent de Swatch-uurwerken, veruit de populairste plastic horloges in de wereld, maar ze geven op zich een verkeerd beeld van de volledige groep. Swatch Group staat voor liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkooppunten als Tourbillon en Hour Passion, naast de productie en de verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten. Maar liefst zeven van die achttien merken bevinden zich in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt, met de merken Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega. Al die merken halen hun prestige uit hun unieke, glorieuze geschiedenis, die soms tot de achttiende eeuw teruggaat. Ze behoren tot het hoogtepunt van de horlogekunst. In het hoge segment vinden we Longines, Rado en Union Glashütte terug. Daar waar bij het topsegment enkel Omega bij een wat breder publiek bekendheid heeft, zijn ook Longines en Rado merken die van wereldwijde bekendheid mogen genieten. In het middensegment kan de groep ook een heel gamma aanbieden, met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein, voor zowel horloges als juwelen. Naast Swatch zelf heeft de groep in het basissegment ook nog Flik Flak, een merk voor kinderen, zodat de groep niet alleen voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën een aanbod heeft. De expansie van de groep werd het voorbije decennium gedragen door de forse groei in de opkomende landen en de hunker naar westerse luxeproducten bij de nieuwe rijken. Meer dan de helft van de groepsomzet wordt in Azië gerealiseerd. Deels door de sterkere CHF was er vorig jaar een beperkte omzetdaling met 3%, tot 8,45 miljard CHF (-0,9% bij constante wisselkoersen; +10,3% in EUR). De winstmarge stond onder druk: de bedrijfswinst zakte met 17,2%, van 1,75 naar 1,45 miljard CHF of een daling van de ebit-marge van 20,1 naar 17,2%. Het nettoresultaat nam af van 1,41 naar 1,12 miljard CHF (-21%). Sinds eind 2013 is de koers gehalveerd. Mede hierdoor is Swatch Group een van de goedkoopste Europese luxegroepen geworden, met een verwachte koers-winstverhouding van 14 voor 2016 en 8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor dit jaar.ConclusieHet aandeel van Swatch Group verloor in ruim twee jaar 16 miljard CHF aan beurskapitalisatie. De aanhoudende verzwakking van de groei in Azië en de rest van de wereld is geen goede zaak voor de Zwitserse luxegroep. Vandaar de adviesverlaging. Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2A