Tesla is meer waard dan Ford en GM

© REUTERS

Het heeft weinig zin Tesla te waarderen volgens de klassieke maatstaven. Dat het aandeel duur is en de risico’s hoog, weet iedereen, maar dat is voor veel beleggers geen belemmering om mee op de kar te springen.

De beurswaarde van Tesla was het vorige kwartaal al hoger dan die van Ford. Na de klim van de voorbije weken is de producent van elektrische voertuigen ook meer waard dan General Motors. Dat kan absurd lijken voor wie enkel kijkt naar het aantal verkochte voertuigen, maar het verschil in marktperceptie is erg groot. Tesla is als groeibedrijf een lieveling van Wall Street, terwijl de klassieke autoconstructeurs op weinig krediet kunnen rekenen.

Analisten hebben het erg moeilijk om Tesla te waarderen. De ambitieuze investeringsplannen van oprichter Elon Musk zijn behalve onzeker ook erg kapitaalintensief, en daardoor moeilijk in klassieke waarderingsmodellen in te passen. Tesla zou ten vroegste in 2020 winstgevend zijn, maar ook dat staat lang niet vast. Ook de toekomstige kapitaalbehoefte en hoe Tesla die zal invullen, is een raadsel.

Tesla is in de eerste plaats een producent van elektrische voertuigen, die in het eerste kwartaal 85 procent van de groepsomzet in het laatje brachten. Het bedrijf haalt ook inkomsten uit het in licentie geven van technologie voor zelfrijdende voertuigen (Tesla AutoPilot). Na de overname van SolarCity voor 2,6 miljard dollar is Tesla ook actief op de Amerikaanse markt van zonnepanelen voor bedrijven en particulieren. Ook batterijen zijn een groeipool voor Tesla, nu de Gigafactory sinds januari operationeel is.

Tesla boekte in het eerste kwartaal een omzet van bijna 2,7 miljard dollar. Dat is 13 procent meer dan in het vierde kwartaal en 69 procent meer dan een jaar geleden. Tussen januari en maart leverde het 25.051 voertuigen. De echte test komt er als de productie van de Model 3 start. Die is voorzien voor juli, al zijn bij de productlanceringen van Tesla vertragingen nooit ver weg. De Model 3, die zich met een aantrekkelijker prijskaartje op een breder publiek richt dan de Model S en Model X, moet de doorbraak betekenen voor Tesla. Tegen eind dit jaar moet de wekelijkse productie van de Model 3 oplopen tot 5000 stuks en ergens in 2018 moet dat zelfs 10.000 stuks worden. De belofte om volgend jaar 500.000 auto’s te produceren, blijft wel overeind. Nog verder in de pijplijn bevindt zich de Model Y, een cross-over. Daarmee mikt Tesla tegen 2020 op 1 miljoen wagens per jaar. Erg ambitieus, maar niet iedereen vindt dat realistisch.

De bouw van de productiecapaciteit van de Model 3 is erg kapitaalintensief. In aanloop naar de productiestart stelt Tesla voor de eerste helft van het jaar 2 miljard dollar aan kapitaaluitgaven voorop. Naast het nieuwe model, de uitbreiding van het dealernetwerk en de Supercharger-laadstations, en de activiteiten van SolarCity wil Tesla op termijn ook twee of drie Gigafactory’s bijbouwen.

Tesla haalde in mei vorig jaar nog 1,7 miljard dollar op en in maart van dit jaar 1,2 miljard dollar. Dat was minder dan verwacht, maar Tesla zal nog een aantal kapitaalrondes moeten organiseren om zijn ambitie waar te maken. Aan het einde van het eerste kwartaal had de groep een nettoschuld van 5,7 miljard dollar.


Conclusie

Het heeft weinig zin Tesla te waarderen volgens de klassieke maatstaven. Dat het aandeel duur is en de risico’s hoog, weet intussen iedereen, maar dat is voor veel investeerders geen belemmering om mee op de kar te springen. Niettemin beschouwen we de verhouding tussen het risico en het rendement als erg ongunstig. Beleggers die het aandeel in portefeuille hebben, raden we aan minstens gedeeltelijk winst te nemen.

Advies: verkopen

Risico: hoog

Rating: 3C

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 61 miljard dollar

K/w 2016: –

Verwachte k/w 2017: –

Koersverschil 12 maanden: +72%

Koersverschil sinds jaarbegin: +74%

Dividendrendement: –

Partner Content