172,93 USD - 5C
...

172,93 USD - 5CHet verhaal van Tesla Motors en zijn flamboyante oprichter Elon Musk leest tot nog toe als een sprookje. In juni 2010 volgde de beursintroductie. In de drie jaar daarna steeg de koers van 17 USD tot bijna 200 USD eind vorige maand. De steile opmars begon in april, toen het bedrijf onverwachts een kleine nettowinst van 11,2 miljoen USD bekendmaakte. Een maand later volgde een kapitaalinjectie van 1 miljard USD, waardoor een lening vervroegd kon worden terugbetaald. Ook in het tweede kwartaal was er een aangepaste nettowinst van 26 miljoen USD, terwijl de brutomarge tegelijk steeg van 17 naar 22%. De omzet (551 miljoen USD) overtrof eveneens de consensusprognose. Eind vorige maand bereikte de beurswaarde van Tesla 23 miljard USD. Ter vergelijking: General Motors (GM), dat ongeveer 100 keer meer omzet realiseert, heeft een beurswaarde die iets meer dan twee keer hoger ligt. Daardoor gaf zelfs CEO Elon Musk publiekelijk toe dat het aandeel overgewaardeerd is. Tesla zal dit jaar 21.000 elektrische wagens produceren. Elke auto wordt dus op ongeveer 1 miljoen USD gewaardeerd, terwijl de gemiddelde verkoopprijs meer dan 10 keer lager ligt. Bij andere producenten van luxewagens, zoals Daimler en BMW, ligt de beurswaarde per geproduceerde auto tot 40 keer lager. Bij een massaconcern als GM is dat zelfs 200 keer. De consensusprognoses voor de winst lopen bovendien erg sterk uiteen. Voor dit jaar schommelen de verwachtingen tussen 0,4 en 1,1 USD per aandeel en voor 2014 is de vork met 1 tot 3,6 USD per aandeel nog groter. Belangrijk om te vermelden is dat ongeveer een derde van de voertuigen via een leasingformule wordt verkocht. Daarbij ontvangt Tesla meteen de volledige verkoopprijs van de bank en betaalt de klant af aan de bank. Tesla garandeert een vooraf bepaalde inruilwaarde. Daarin ligt een potentieel gevaar, want als het bedrijf de teruggenomen wagens niet tegen de inruilprijs voort kan verkopen, maakt het verlies, want het saldo moet wel aan de bank worden gestort. Het is momenteel nog erg onzeker hoe de inruilwaarde van elektrische voertuigen zal evolueren, want de batterijtechnologie van nu zal binnen enkele jaren ongetwijfeld achterhaald zijn. Die toekomstige verplichtingen zijn niet in de financiële cijfers zichtbaar. De groep verkocht in de eerste jaarhelft 10.500 exemplaren van de Model S. Dat model wordt overal ter wereld met open armen ontvangen en werd eerder dit jaar uitgeroepen tot de veiligste auto ooit in de VS. Die reputatie kreeg een knauw, toen vorige maand een batterij na een ongeval beschadigd raakte en de wagen vuur vatte. Het aandeel dook in één week 13% lager. De introductie van de Model X, een cross-overmodel, werd uitgesteld naar volgend jaar. Tesla vroeg ook al een bescherming aan op de naam Model E. De groep wil ten vroegste in 2017 ook een volumemodel in de markt zetten met een prijskaartje van minder dan 35.000 USD. Daarmee zou Tesla volop de concurrentie aangaan met onder meer GM, Volkswagen en BMW. Tesla Motors is volgens alle klassieke waarderingsmaatstaven peperduur. Maar dat was ook het geval toen het aandeel 100 USD noteerde. Dat heeft Tesla niet belet om nadien nog eens bijna te verdubbelen. Beleggers kopen het aandeel niet met het oog op de huidige cijfers, maar nemen een voorschot op een duurzame doorbraak van elektrische voertuigen en gaan er tegelijk van uit dat Tesla op die markt een dominante rol zal blijven spelen, met een hoog marktaandeel en een aanhoudend hoge winstgevendheid. Dat is niet onmogelijk, maar zeer weinig waarschijnlijk. De recente correctie illustreert alvast dat het aandeel geprijsd is voor perfectie en heel gevoelig is geworden voor slecht nieuws. Het aandeel shorten is niet zonder risico, maar wie Tesla in portefeuille zou hebben, overweegt het beste om winst te nemen (rating 5C).Verkopen