121,19 USD - 3C↑
...

121,19 USD - 3C↑Tesla Motors, de Californische producent van elektrische voertuigen, zit de voorbije weken in de hoek waar de klappen vallen. Het aandeel heeft sinds 30 september ruim een derde van zijn marktwaarde verloren, waarbij bijna 9 miljard USD aan beurskapitalisatie in rook opging. De belangrijkste oorzaak van de koersdaling is de vermeende onveiligheid van de Model S, na een aantal brandincidenten. Alle Tesla-voertuigen halen hun energie uit elektriciteit die is opgeslagen in lithium-ionbatterijpacks. Die hebben een veel hogere capaciteit en zijn bovendien lichter dan de nikkel-metaalhybridebatterijen die in andere - goedkopere - voertuigen met een elektrische aandrijving worden gebruikt. Maar lithium-ion heeft niet alleen maar voordelen, want de koeling van die batterijpacks is technologisch uitdagender. De voorbije weken werd melding gemaakt van drie Tesla's die in brand vlogen na een ongeval. Dat is een flinke streep door de rekening van het bedrijf, dat haar Model S profileerde als een van de veiligste auto's ter wereld. Tesla doet er alles aan om de schade te beperken. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de regulerende instantie die moet toezien op de veiligheid van de voertuigen die op de Amerikaanse wegen rijden, heeft een formeel onderzoek aangekondigd. Tesla wil tot elke prijs vermijden dat het een terugroepactie moet organiseren. In eerste instantie gaat de autoproducent de rijhoogte via een software-update aanpassen. Dat moet vermijden dat de batterijen kunnen worden doorboord door voorwerpen die op de baan liggen. Die ingreep is vrij eenvoudig en goedkoop. Een aanpassing van alle wagens die al uitgeleverd werden - zoals de montage van een dikkere onderplaat - zou veel meer voeten in de aarde hebben.Cruciaal voor Tesla is dat potentiële consumenten hun vertrouwen in het merk behouden. De introductie van de Model X, een SUV, is gepland voor volgend jaar. Een goedkoper en toegankelijker voertuig staat op de agenda voor 2017. Voorlopig is de productiecapaciteit bij de toeleveranciers de beperkende factor, want de vraag ligt hoger dan de huidige capaciteit van 550 voertuigen per week. Tesla sloot een nieuwe overeenkomst af met batterijproducent en aandeelhouder Panasonic, die de beschikbaarheid van batterijpacks moet verbeteren. Voor het lopende kwartaal wordt op een productie van 6000 voertuigen gemikt, wat het totale aantal voor 2013 op 21.500 brengt. Vanaf begin volgend jaar is ook de Chinese markt aan de beurt. De omzet steeg met 6% op kwartaalbasis, tot 431,3 miljoen USD. Tesla was (op aangepaste basis) voor het derde kwartaal op rij winstgevend met een nettoresultaat van 16 miljoen USD. De brutomarge steeg naar 21%, tegenover 14% in het tweede kwartaal. Die opmerkelijke vooruitgang is te danken aan een efficiënter productieproces en het hogere aandeel van full-optionvoertuigen met het krachtigste batterijpack. Tesla verwacht voor de komende kwartalen een verdere toename van de winstgevendheid. Het derde kwartaal werd afgesloten met een cashpositie van 796 miljoen USD.Als de NHTSA akkoord gaat met de voorgestelde oplossing van Tesla, kan het bedrijf het veiligheidsincident goedkoop achter zich laten. Ook met de imagoschade lijkt het voorlopig nog mee te vallen, want de nieuwe bestellingen blijven vlot binnenstromen vanuit de hele wereld. Het voordeel van de hele kwestie is dat er wat lucht uit de Tesla-ballon is verdwenen. Maar dat betekent allesbehalve dat het aandeel nu ineens goedkoop is geworden, integendeel. Na de zware correctie lijkt een consolidatieperiode ons het meest logische gevolg. Voor nieuwe aankopen is het nog te vroeg, al kan een mogelijk gunstige afloop van de veiligheidskwestie het aandeel wel doen opveren (rating 3C).Afwachten / houden