Tesla Motors blijft de records aaneenrijgen. Eerder deze week steeg de beurswaarde van de Californische producent van elektrische voertuigen voor het eerst boven de grens van 30 miljard USD. Dat is iets meer dan de helft van de marktwaarde van General Motors, dat wereldwijd wel meer dan 9 miljoen voertuigen per jaar verkoopt, tegenover 22.500 voor Tesla. Vorig najaar beleefde Tesla een dip als gevolg van de vermeende onveiligheid van de Model S, nadat enkele wagens vuur hadden gevat. Investeerders hebben hun bezorgdheid aan de kant geschoven en sinds december heeft het aandeel zijn klim hervat. De publicatie van iets beter dan verwachte kwartaalresultaten en dit...

Tesla Motors blijft de records aaneenrijgen. Eerder deze week steeg de beurswaarde van de Californische producent van elektrische voertuigen voor het eerst boven de grens van 30 miljard USD. Dat is iets meer dan de helft van de marktwaarde van General Motors, dat wereldwijd wel meer dan 9 miljoen voertuigen per jaar verkoopt, tegenover 22.500 voor Tesla. Vorig najaar beleefde Tesla een dip als gevolg van de vermeende onveiligheid van de Model S, nadat enkele wagens vuur hadden gevat. Investeerders hebben hun bezorgdheid aan de kant geschoven en sinds december heeft het aandeel zijn klim hervat. De publicatie van iets beter dan verwachte kwartaalresultaten en dito vooruitzichten katapulteerde Tesla ineens 20% hoger. Het vooruitzicht op een tweeledig bedrijfsmodel zorgt ervoor dat het sentiment niet meer stuk kan. Tesla produceerde in het vierde kwartaal 6892 voertuigen, wat het totale aantal in 2013 op 22.450 bracht. Dat zijn allemaal voertuigen van het type Model S, voorlopig het enige model in het aanbod. De introductie van de Model X, een SUV, wordt opnieuw verschoven van eind dit jaar naar begin volgend jaar. Een goedkoper berlinemodel staat op de agenda voor 2017. Tesla verwacht dit jaar 35.000 wagens te kunnen leveren. De Model S is vanaf volgende maand ook in China verkrijgbaar. Dat moet de verkoopcijfers een nieuwe impuls geven. De productiecijfers lopen overigens niet helemaal gelijk met de leveringen. Dat komt door logistieke beperkingen bij de verscheping van wagens uit de fabriek in Californië naar andere werelddelen. Daardoor zullen van de 7400 elektrische voertuigen die dit kwartaal van de band rollen, maar 6400 wagen worden verkocht, ruim 500 minder dan verwacht. Tesla was in het vierde kwartaal nog altijd verlieslatend, al verkleinde het nettoverlies wel naar 16,3 miljoen USD. Zonder rekening te houden met de kosten verbonden aan de uitgifte van opties was de groep licht winstgevend. Het nettoverlies over 2013 kwam uit op 74 miljoen USD, tegenover nog bijna 400 miljoen USD in 2012. De toename van de omzet was wel indrukwekkend, met een klim naar 2,01 miljard USD, tegenover 413,3 miljoen USD een jaar eerder. Tesla produceert 600 voertuigen op weekbasis en het wil dat productieritme tegen eind dit jaar optrekken naar 1000. Die relatief beperkte productiecapaciteit is de achilleshiel van de groep. Zonder noodzakelijk tot een massaconstructeur te moeten uitgroeien, zijn hogere volumes onontbeerlijk om op termijn meer winst te maken. De flessenhals zit vooral in de batterijproductie. Die moeten niet alleen sneller, maar ook goedkoper worden gemaakt. Daarom heeft Tesla het plan opgevat zelf batterijen te produceren. Daarbij wordt Panasonic, de aandeelhouder van Tesla en de leverancier van lithium-ioncellen, als een belangrijke partner genoemd. Tesla wil binnen de drie jaar een fabriek opzetten die niet alleen de eigen autoproductie bevoorraadt, maar ook andere industrieën. Op termijn kan de groep met die nieuwe activiteit zelfs uitgroeien tot een belangrijke speler in de opslag van energie, al is dat voorlopig nog verre toekomstmuziek. ConclusieHet Tesla-aandeel wordt gedreven door euforie en de koers lijkt geen limieten te kennen. Bezwaren over de waardering zijn van geen tel. Er geldt maar één besluit: winst nemen voordat de zeepbel barst!Advies: verkopenRisico: hoogRating: 5C