Tesla Motors is met een marktwaarde van bijna 30 miljard USD een ster op de beurs, maar de Amerikaanse groep blijft een bijzonder kleine autoconstructeur. In het eerste kwartaal werden 6457 elektrische voertuigen geleverd, waarmee Tesla op de wereldwijde automarkt een marktaandeel van 0,03% heeft. Niet dat Tesla niet ambitieus is, integendeel. De 22.450 verkochte wagens vorig jaar moeten er dit jaar 35.000 worden. In 2015 moet dit cijfer oplopen naar 75.000 en het voorlopige ultieme doel is 500.000 tegen 2020. Dan moet Tesla wel over een beter uitgebouwd gamma beschikken.
...

Tesla Motors is met een marktwaarde van bijna 30 miljard USD een ster op de beurs, maar de Amerikaanse groep blijft een bijzonder kleine autoconstructeur. In het eerste kwartaal werden 6457 elektrische voertuigen geleverd, waarmee Tesla op de wereldwijde automarkt een marktaandeel van 0,03% heeft. Niet dat Tesla niet ambitieus is, integendeel. De 22.450 verkochte wagens vorig jaar moeten er dit jaar 35.000 worden. In 2015 moet dit cijfer oplopen naar 75.000 en het voorlopige ultieme doel is 500.000 tegen 2020. Dan moet Tesla wel over een beter uitgebouwd gamma beschikken. Voorlopig is de Model S het enige type in het aanbod van de Amerikaanse constructeur. Deze luxe limousine heeft een hoog prijskaartje, maar kan, in tegenstelling tot andere elektrische wagens, wel een grotere autonomie voorleggen. Binnen dit segment heeft de Model S dan ook geen concurrentie van andere elektrische wagens. Het gamma wordt pas ten vroegste begin volgend jaar uitgebreid met het Model X, een compacte SUV. In 2017 wordt een derde generatie elektrisch voertuig verwacht, waarmee Tesla zich naar het brede publiek zal richten. Dit berlinemodel zal ongeveer de helft kosten van wat de huidige Model S nu moet opleveren. Tesla besliste enkele weken geleden om de intellectuele eigendommen open te stellen voor andere constructeurs die elektrische voertuigen willen produceren. Op die manier hoopt Tesla de grote jongens aan boord te halen die tot nog toe achterbleven in dit segment. Tesla doet momenteel nog zo goed als alles alleen. Zowel de ontwikkeling, de productie als de verkoop is in eigen beheer, terwijl ook de batterijtechnologie intern werd ontwikkeld. De logica achter die beslissing is dat een gemeenschappelijk technologieplatform de productiekosten voor iedereen kan reduceren en de technologische vooruitgang stimuleren. Tegelijk wil Tesla ook zo snel mogelijk komaf maken met de nadelen die elektrisch rijden nog ondervindt, zoals een gebrek aan laadstations, de lange oplaadtijden en de al bij al geringe autonomie. Met name Nissan en BMW toonden zich al geïnteresseerd in de technologie die achter de zogenaamde 'superchargers' zit. Dat zijn laadstations die een sneller proces toelaten. Tesla plant de bouw van een Gigafactory voor de productie van batterijen voor elektrische wagens. Met het project, dat tegen 2017 moet afgerond zijn, is een investering van 4 tot 5 miljard USD gemoeid. Ook de Japanse batterijenproducent Panasonic heeft zich al achter het project geschaard. Tegen 2020 moet de fabriek een jaarlijkse output hebben van 500.000 lithium-ion batterijen. Andere constructeurs vormen hierbij uiteraard ook een belangrijke afzetmarkt. De resultaten van het eerste kwartaal werden niet zo goed onthaald. Tesla moest een verlies van 50 miljoen USD opbiechten en de omzetgroei bleef beperkt tot 10%. Sinds kort wordt de omzet van voertuigen die met een leasingovereenkomst worden verkocht, gespreid over de looptijd van het contract. Door extra uitgaven om het productieritme op te trekken, zal de vrije kasstroom dit jaar negatief zijn. ConclusieHet aandeel zet opnieuw een aanval in op de piekkoers van eind februari. Tegen 200 keer de verwachte winst en 8 keer de verwachte omzet van dit boekjaar zitten al veel beloftes in de koers verrekend. Ondanks de sterke omzetgroei houden we ons ver van dit aandeel. Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C