Het aandeel van de producent van elektrische voertuigen koerste begin deze maand naar een nieuw, historisch hoogtepunt. Tesla corrigeerde sinds de top met 10%, maar noteert wel nog 70% hoger dan begin dit jaar. Opmerkelijk is dat de terugval er kwam nadat oprichter en topman Elon Musk zich, overigens niet voor het eerst, in de pers had laten ontvallen dat het aandeel 'toch wel erg duur begon te worden'. Tesla is tot nog toe een commercieel succesverhaal. Grote constructeurs verhoogden de voorbije jaren ook hun inspanningen voor elektrische voertuigen, maar in het segment van kleinere en middelgrote wagens krijgt deze vorm van aandrijving moeil...

Het aandeel van de producent van elektrische voertuigen koerste begin deze maand naar een nieuw, historisch hoogtepunt. Tesla corrigeerde sinds de top met 10%, maar noteert wel nog 70% hoger dan begin dit jaar. Opmerkelijk is dat de terugval er kwam nadat oprichter en topman Elon Musk zich, overigens niet voor het eerst, in de pers had laten ontvallen dat het aandeel 'toch wel erg duur begon te worden'. Tesla is tot nog toe een commercieel succesverhaal. Grote constructeurs verhoogden de voorbije jaren ook hun inspanningen voor elektrische voertuigen, maar in het segment van kleinere en middelgrote wagens krijgt deze vorm van aandrijving moeilijk voet aan de grond. In het hogere marktsegment liggen de kaarten anders. Tesla kan de vraag naar zijn luxe-limousine Model S niet volgen. Sinds de Amerikaanse constructeur ook de Chinese markt bedient, is het hek helemaal van de dam. De prijs is in het hogere segment geen belemmering. Dankzij meer en performantere batterijen ligt het rijbereik veel hoger en daarvoor wordt maar al te graag betaald. Tesla is voor bemiddelde klanten tot een statussymbool uitgegroeid. Tesla produceerde in het tweede kwartaal 8763 wagens, 16% meer dan een kwartaal eerder en goed voor 858 miljoen USD omzet. In 2013 werden 22.450 wagens verkocht en de groep mikt voor dit jaar op minstens 35.000. Volgend jaar moet de kaap van 100.000 worden gerond en het interne groeiplan gaat voor 2020 zelfs uit van 500.000. Ambitieuze doelstellingen dus, die de Amerikanen alleen kunnen waarmaken met een hogere productiecapaciteit en nieuwe modellen. Een eerste stap is om de huidige Model S over meer markten te verspreiden. De rechtsgestuurde afzetmarkten Hong Kong en het Verenigd Koninkrijk kwamen eerder dit jaar al aan de beurt en later dit jaar volgen nog Japan en Australië. Ook de uitrol van de zogenaamde Superchargers, een netwerk van snelladers, gaat op alle continenten onverminderd door. Het huidige productieritme ligt op 800 wagens per week. De nieuwe assemblagelijn moet een capaciteit van 1000 wagens per week mogelijk maken en is modulair opgebouwd. Naast de Model S zal ook de Model X erop worden gebouwd. Door de ingebruikname van de nieuwe assemblagelijn zal de productie wel 2 weken stilliggen, wat de productie in het derde kwartaal zal beperken tot 9000 wagens. De ontwikkeling van deze Model X ligt nog steeds op schema. De start van de productie en commercialisering zijn voorzien voor de lente van 2015. Verder werd ook de bouw van Tesla's zogenaamde Gigafactory bevestigd. In samenwerking met de Japanse batterijenproducent Panasonic wordt 5 miljard USD geïnvesteerd in de productie van batterijen voor elektrische wagens. Tesla beschikt op dit moment over 2,7 miljard USD aan liquiditeiten. De verwachte omzetgroei voor 2015 bedraagt 57% en de winst zal volgens de consensusverwachting verdrievoudigen naar meer dan 3 USD per aandeel.ConclusieOndanks de recente correctie blijft Tesla op basis van de klassieke waarderingsmaatstaven een peperduur aandeel. De beurswaarde van 31 miljard USD stemt overeen met 13 keer de verwachte omzet en meer dan 80 keer de verwachte winst van volgend jaar. Tesla is dus geprijsd voor perfectie en dat is weinig realistisch.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C