Investeerders zaten vooraf met nogal wat twijfels. De beurswaarde van het bedrijf bedraagt op dit moment iets meer dan 29 miljard USD. Dat is onder het recordniveau van september vorig jaar (31 miljard USD), maar nog altijd erg hoog voor een bedrijf dat vorig jaar amper 31.655 wagens verkocht.
...

Investeerders zaten vooraf met nogal wat twijfels. De beurswaarde van het bedrijf bedraagt op dit moment iets meer dan 29 miljard USD. Dat is onder het recordniveau van september vorig jaar (31 miljard USD), maar nog altijd erg hoog voor een bedrijf dat vorig jaar amper 31.655 wagens verkocht. In het eerste kwartaal leverde Tesla 10.030 exemplaren van de Model S, voorlopig het enige model in het gamma, wat hoger lag dan de verwachte 9500 stuks. Het aantal gebouwde exemplaren bedroeg 11.160. De omzet steeg met 55% op jaarbasis, tot 1,1 miljard USD, iets boven de consensusverwachting van 1,04 miljard USD. De dure dollar (USD) zorgde voor tegenwind, maar dit ving Tesla op door in Europa de prijzen met 5% te verhogen. Ook het aangepaste verlies lag met 45 miljoen USD of 0,36 USD per aandeel onder de prognose. Tesla wil in het lopende kwartaal 12.500 auto's bouwen en 10.000 tot 11.000 leveren. De eerder afgegeven prognose van 55.000 wagens in 2015 werd opnieuw bevestigd. In dat cijfer zijn ook 5000 exemplaren van de Model X opgenomen. De introductie van deze Sports Utility Vehicle werd al herhaaldelijk uitgesteld. CEO Elon Musk liet verstaan dat de leveringen op het einde van het derde kwartaal zullen starten. Tesla heeft al 20.000 getekende bestelbonnen voor de Model X op zak. De volgende stap wordt in 2017 of 2018 gezet, als het Model 3 op de markt komt. Die klassieke berline, waarvan de omvang zou overeenkomen met die van BMW's 3-serie, zou ongeveer de helft kosten van de Model S. Tesla begon onlangs ook tweedehandswagens te verkopen. Wie via een leasingovereenkomst een nieuwe Tesla kocht, kreeg van de constructeur een bepaald inruilbedrag gegarandeerd. Het is nog onzeker in welke mate deze activiteit in de toekomst zal bijdragen aan omzet en winst. De problemen in China zijn volgens het management grotendeels onder controle. Na tegenvallende verkoopcijfers werd bijna een derde van het verkooppersoneel vervangen. De investering van 5 miljard USD in de zogenaamde Gigafactory voor batterijen werd al eerder aangekondigd en de bouw ervan ligt voor op schema. Eind vorige maand liet Tesla weten dat het een volwaardige energietak wil uitbouwen. Een volwaardige diversificatie. De groep heeft grote plannen met energieopslag voor gezinnen en bedrijven en sloot daarvoor al een aantal overeenkomsten met bedrijven. Het is de bedoeling dat de energieactiviteit vanaf volgend jaar al winstgevend is. De dalende marges vormen op termijn wel een aandachtspunt voor Tesla. Dit is ook het geval voor de cashpositie, die eind maart is geslonken tot 1,5 miljard USD, tegenover nog bijna 1,9 miljard USD 3 maanden eerder. In het huidige ritme is dus binnen het jaar vers geld of positieve kasstromen nodig. ConclusieTesla kon de investeerders grotendeels geruststellen en ligt naar eigen zeggen op koers om de prognoses voor dit jaar te halen. De batterijdivisie is een interessante diversificatie maar vooral ook een langetermijnverhaal waarvan de waarde op dit moment moeilijk kan worden gekwantificeerd. Aan 6 keer de verwachte omzet vinden we het aandeel te duur. Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C