Vorige week vond bij Tesla de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaats, waarop de verkoopprognoses voor het volledige boekjaar werden bevestigd. We berichtten eerder al dat de groep een Gigafactory voor lithium-ion batterijen (het type dat in laptops maar ook in elektrische wagens en energie-opslagsystemen wordt gebruikt) aan het bouwen is, samen met partner Panasonic, en dat in de Amerikaanse staat Nevada. Ze wordt dit najaar operationeel. Tesla bouwt de batterijfabriek om voldoende productiecapaciteit te hebben om zijn groeiplannen te kunnen realiseren. Topman Musk liet verstaan dat de eerste leveringen van de langverwachte Model X binnen drie tot vier ma...

Vorige week vond bij Tesla de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaats, waarop de verkoopprognoses voor het volledige boekjaar werden bevestigd. We berichtten eerder al dat de groep een Gigafactory voor lithium-ion batterijen (het type dat in laptops maar ook in elektrische wagens en energie-opslagsystemen wordt gebruikt) aan het bouwen is, samen met partner Panasonic, en dat in de Amerikaanse staat Nevada. Ze wordt dit najaar operationeel. Tesla bouwt de batterijfabriek om voldoende productiecapaciteit te hebben om zijn groeiplannen te kunnen realiseren. Topman Musk liet verstaan dat de eerste leveringen van de langverwachte Model X binnen drie tot vier maanden zullen plaatsvinden. Met een tweede model in het gamma kan Tesla in theorie de afzetmarkt verdubbelen. Tesla mikt voor het volledige boekjaar 2015 op 55.000 geleverde voertuigen, tegenover 31.655 in 2014. De geproduceerde batterijen zullen niet alleen de eigen elektrische voertuigen van de groep aandrijven, maar ook worden verkocht aan andere constructeurs. Door de schaalvergroting wordt verwacht dat de prijzen sterk zullen dalen. Op dit moment is de prijs een belangrijke hinderpaal voor een brede marktacceptatie van elektrische voertuigen. De onderzoeksinstelling Lux Research verwacht dat de kostprijs van batterijpacks, als gevolg van schaalvoordelen bij de productie, de komende tien jaar met 35% zal afnemen. Naast auto's zullen de batterijen ook voor Tesla's energieafdeling worden gebruikt. Bij de publicatie van de recentste kwartaalresultaten deed Tesla al zijn plannen met de opslag van energie voor gezinnen en bedrijven uit de doeken. Het gaat in essentie om een grote herlaadbare batterij waarin energie opgewekt door zonnepanelen kan worden opgeslagen. Het concept van opslag van elektriciteit met batterijen is niet nieuw, maar Tesla biedt het wel als eerste aan voor een breed publiek. De Tesla Powerwall is intussen al uitverkocht tot half 2016. Nieuwe inkomsten zijn meer dan welkom, want Tesla verbrandt in hoog tempo cash. In het eerste kwartaal was er een negatieve vrije kasstroom van 558 miljoen USD, veel hoger dan de verwachte 300 tot 350 miljoen USD. De liquiditeitspositie was na het eerste kwartaal geslonken tot 1,51 miljard USD. In het huidige tempo kan Tesla nog maar een drietal kwartalen verder. Het management maakt zich sterk dat de groep eind dit jaar positieve vrije kasstromen zal genereren. De vraag is of die voldoende hoog zullen zijn om de verwachte kapitaaluitgaven te dekken. Tesla besteedde in het eerste kwartaal 426 miljoen USD en de prognose voor het volledige boekjaar bedraagt 1,5 miljard USD. Intussen zijn ook de langetermijnschulden opgelopen tot bijna 3 miljard USD, wat 43% hoger is dan een jaar eerder. Natuurlijk kan een bedrijf met de omvang van Tesla eenvoudig een beroep doen op de kapitaalmarkten of een kapitaalverhoging doorvoeren. Dit gebeurde tot nog toe steeds met converteerbare obligaties, maar een nieuwe aandelenuitgifte verwatert onvermijdelijk het belang van de bestaande aandeelhouders. ConclusieInvesteerders maken zich vooralsnog weinig zorgen over de financiële positie en de dreigende verwatering bij een kapitaaloperatie. Op basis van de prognoses voor dit jaar noteert Tesla tegen 6 keer de verwachte omzet. We blijven dat overdreven vinden.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C