De koersvolatiliteit op de brede markt was de jongste weken al erg hoog, maar Tesla deed daar nog een schepje bovenop. Het aandeel maakte een duik van bijna 15% toen de aandeelhouders een neerwaartse bijstelling van de productieprognoses te verwerken kregen. De aanpassing van de verwachtingen was zelfs niet eens zo groot, maar het illustreert de nervositeit van beleggers bij een aandeel dat geprijsd was voor perfectie. Intussen kreeg de markt ook een kapitaalverhoging te verwerken. Niet dat dit helemaal onverwacht was, want de liquiditeitspositie was op het einde van het eerste kwartaal geslonken tot iets meer dan 1,5 miljard USD. Dit lijkt misschien...

De koersvolatiliteit op de brede markt was de jongste weken al erg hoog, maar Tesla deed daar nog een schepje bovenop. Het aandeel maakte een duik van bijna 15% toen de aandeelhouders een neerwaartse bijstelling van de productieprognoses te verwerken kregen. De aanpassing van de verwachtingen was zelfs niet eens zo groot, maar het illustreert de nervositeit van beleggers bij een aandeel dat geprijsd was voor perfectie. Intussen kreeg de markt ook een kapitaalverhoging te verwerken. Niet dat dit helemaal onverwacht was, want de liquiditeitspositie was op het einde van het eerste kwartaal geslonken tot iets meer dan 1,5 miljard USD. Dit lijkt misschien veel, maar met een negatieve kasstroom van bijna 200 miljoen USD per maand, zou dit bedrag in minder dan 3 kwartalen opgesoupeerd zijn. Indien Tesla zijn beloftes kan waarmaken, dan zou de vrije kasstroom vanaf eind dit jaar positief worden. De groep heeft daarop niet gewacht en gaf een aantal weken geleden 3,1 miljoen nieuwe aandelen uit, tegen een prijs van 242 USD per stuk. Een gebrek aan interesse was er alvast niet. Bijna 2,1 miljoen aandelen of ongeveer twee derden werden opgenomen door Goldman Sachs en Morgan Stanley. Ook topman Elon Musk, die al 22% van de aandelen bezit, kocht voor 20 miljoen USD bij, als teken van vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. De kapitaaloperatie levert Tesla naar schatting 738,3 miljoen USD op, wat uiteindelijk niet zoveel is op een beurswaarde van 28,9 miljard USD. De bouw van de batterijfabriek in de staat Nevada zou begin volgend jaar moeten zijn afgerond. Daarna kan Tesla, samen met partner Panasonic, starten met de productie van batterijen voor elektrische voertuigen en andere toepassingen. Daarnaast heeft de groep grote plannen met de opslag van energie voor zowel gezinnen als bedrijven (Tesla Energy Suite). Met de afdeling Tesla Mobility zet de groep in op zelfrijdende auto's, waar het ook concurrentie heeft van Google en Apple. Op korte termijn is het vooral uitkijken naar de lancering van de Model X. Die zou er normaal in september moeten komen, maar Model X is op verschillende vlakken een onconventioneel concept zodat het risico op vertragingen groot blijft. Daarom heeft Tesla de productieprognose voor 2015 verlaagd naar 50.000 tot 55.000 voertuigen. Ook de productiedoelstelling voor 2016 werd afgeroomd van 2000 wagens per week naar gemiddeld 1600 tot 1800. Het bedrijf overstijgt het niveau van de klassieke autoproducent en mikt op een veel grotere markt van energieopslag in de ruime zin. Daarvoor is veel geld nodig en de voorbije kapitaaloperatie zal met zekerheid niet de laatste zijn. General Motors noteert aan 0,3 keer de verwachte omzet en bij Ford en Volkswagen bedraagt de verhouding 0,4. Die vergelijkingen houden echter weinig steek want Tesla zal, naar klassieke waarderingsmaatstaven, nooit een goedkoop aandeel worden.ConclusieHet bedrijfsmodel, indien succesvol, verantwoordt een hogere waardering dan de klassieke autoproducenten maar aan 5 tot 6 keer de verwachte omzet is Tesla daarop al flink vooruit gelopen. De vooropgestelde groei moet nog altijd worden waargemaakt en het risico op vertragingen is erg groot. Vandaar dat we in het huidige beursklimaat nog geen advieswijziging doorvoeren.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C