In december pakten we in de derivatenrubriek uit met een shortscenario op Tesla (zie IB49B). De timing kon moeilijk beter, want in de daaropvolgende weken daalde het aandeel met 40%, wat voor de besproken turbo's in amper twee maanden een rendement van 80% tot 240% opleverde. Tesla kende een desastreus jaarbegin, waarin het aandeel in februari terugviel naar het laagste niveau in meer dan twee jaar. De aanleiding was de bezorgdheid over de impact van de lage benzineprijs op de aantrekkingskracht van elektrische voertuigen. Daarnaast vroeg de markt zich af of de productiecapaciteit wel toereikend is om de optimistische ambities waar te maken.
...

In december pakten we in de derivatenrubriek uit met een shortscenario op Tesla (zie IB49B). De timing kon moeilijk beter, want in de daaropvolgende weken daalde het aandeel met 40%, wat voor de besproken turbo's in amper twee maanden een rendement van 80% tot 240% opleverde. Tesla kende een desastreus jaarbegin, waarin het aandeel in februari terugviel naar het laagste niveau in meer dan twee jaar. De aanleiding was de bezorgdheid over de impact van de lage benzineprijs op de aantrekkingskracht van elektrische voertuigen. Daarnaast vroeg de markt zich af of de productiecapaciteit wel toereikend is om de optimistische ambities waar te maken. Tesla leverde vorig jaar 50.580 wagens en stelt voor 2020 een cijfer van 500.000 wagens voorop. De introductie van de Model X SUV verliep echter niet zonder slag of stoot. Tussen de officiële productiestart in september en het einde van het boekjaar werden slechts 206 exemplaren geleverd. Na de publicatie van de jaarresultaten smolten de zorgen als sneeuw voor de zon. Beleggers stuurden het aandeel opnieuw naar het niveau van eind vorig jaar. Tesla verwacht dit jaar tussen 80.000 en 90.000 auto's te leveren. Dat cijfer lag boven de consensusverwachting van 76.200. Tesla moest wel een kwartaalverlies van 113,9 miljoen USD opbiechten. Over het volledige boekjaar 2015 was er een aangepast nettoverlies van 295 miljoen USD. Zowel de operationele (-525 miljoen USD) als de vrije (-1,1 miljard USD) kasstroom waren vorig jaar negatief. Alle media-aandacht ging de voorbije week naar de introductie van de Model 3. Dat model is een vijfzitter die voor een definitieve doorbraak van het merk bij het grote publiek zal moeten zorgen. Dat ligt vooral aan het prijskaartje van 35.000 USD, waarmee het model minstens de helft goedkoper is dan de rest van het gamma. De Model 3 moet in het zogenoemde premiumsegment concurreren met de BMW 3 Serie, de Mercedes C-klasse en de Lexus IS. De Model 3 zal een rijbereik van minstens 350 kilometer hebben en er is ook een optie voor een groter batterijpakket voorzien. De leveringen van het nieuwe model starten pas eind volgend jaar. Na enkele dagen hadden al 300.000 kopers een aanbetaling van 1000 USD gedaan. Niet alle preorders zullen uiteindelijk tot effectieve verkopen leiden, maar brengen intussen wel geld in het laatje. Tesla sloot het boekjaar ad met een liquiditeitspositie van 1,2 miljard USD en een schuld van 2,9 miljard USD. In het eerste kwartaal leverde Tesla 14.820 voertuigen aan klanten waarvan 2400 Model X. Dat is bijna 1200 stuks onder het cijfer dat het management in februari vooropstelde. De problemen met de toeleveranciers voor de Model X duren langer dan verwacht. Tesla wil het productieritme tegen het einde van dit kwartaal optrekken van 750 naar 1000. Ten slotte vermelden we nog de opmerkelijk hoge shortratio van 28,6%, die de hoge volatiliteit van het aandeel in de hand werkt. ConclusieHet waarderen van groeibedrijven als Tesla is altijd een moeilijke oefening. Naar klassieke maatstaven is het aandeel duur en ook de kasstromen zijn negatief. Daartegenover staat dat bij dit type bedrijven vooral het marktsentiment de beursprestatie bepaalt. De recente hype rond de Model 3 is voor ons dan ook een nieuw knipperlicht. Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C