De recente nieuwsstroom rond Tesla is erg negatief, zonder dat de koers daarvan heel veel last lijkt te ondervinden. Tesla noteert weliswaar, net als de Nasdaq, onder het niveau van het jaarbegin, maar wel nog altijd ruim 50% boven het dieptepunt van februari. Dat illustreert nog maar eens dat Tesla een volatiel aandeel is. De autobouwer komt de jongste dagen vooral in het nieuws door ongevallen met wagens die gebruikmaakten van de zogenoemde zelfrijdende modus. Die modus blijft een hulpmiddel en is helemaal niet hetzelfde als een volledig autonoom rijdend voertuig. Veel andere premiumconstructeurs gebruiken soortgelijke rijhulpmiddelen. Z...

De recente nieuwsstroom rond Tesla is erg negatief, zonder dat de koers daarvan heel veel last lijkt te ondervinden. Tesla noteert weliswaar, net als de Nasdaq, onder het niveau van het jaarbegin, maar wel nog altijd ruim 50% boven het dieptepunt van februari. Dat illustreert nog maar eens dat Tesla een volatiel aandeel is. De autobouwer komt de jongste dagen vooral in het nieuws door ongevallen met wagens die gebruikmaakten van de zogenoemde zelfrijdende modus. Die modus blijft een hulpmiddel en is helemaal niet hetzelfde als een volledig autonoom rijdend voertuig. Veel andere premiumconstructeurs gebruiken soortgelijke rijhulpmiddelen. Ze ontslaan de gebruiker in geen geval van zijn verantwoordelijkheid. Investeerders hebben wel redenen om de wenkbrauwen te fronsen over het geplande bod op SolarCity, de producent van zonnepanelen. Tesla biedt tussen 2,5 en 2,8 miljard USD in aandelen voor het bedrijf. SolarCity zit in vrij slechte papieren en het bod wordt daarom aangemerkt als een soort van bail-out of reddingsoperatie. Daarbij wordt de schijn van belangenvermenging gewekt, omdat niemand minder dan Elon Musk, de oprichter en topman van Tesla, ook nauw betrokken is bij SolarCity. Musk is er voorzitter van de raad van bestuur en veel naaste familieleden bezetten sleutelposten. Bovendien heeft Musk, naast een belang van 21% in Tesla, ook 22% van de aandelen van SolarCity in handen. Later deze maand opent de Gigafactory, waar Tesla batterijen zal produceren voor elektrische auto's en de opslag van elektriciteit. Die fabriek, gelegen in de Amerikaanse staat Nevada, zal volledig draaien op zonnepanelen. Zo komt dan SolarCity in beeld, en het is ook op die manier dat Musk en de zijnen het bod rationaliseren. De markt was echter niet overtuigd en stuurde het aandeel van Tesla 10% lager. De productie- en verkoopcijfers van het pas afgelopen tweede kwartaal vielen tegen. In het eerste kwartaal kwamen de leveringen al onder de verwachtingen uit en het tweede kwartaal bracht geen beterschap, met slechts 14.370 leveringen, waarvan 4625 van de nieuwe Model X. Dat brengt het totaal voor de eerste jaarhelft op 29.190. Tesla mikt voor de tweede helft van 2016 op een heel optimistische 50.000, wat hoe dan ook betekent dat de eerder vooropgestelde prognose voor 2016 (80.000 tot 90.000), net als de voorgaande jaren, niet gehaald wordt. Tesla haalde in mei 1,46 miljard USD op door de uitgifte van 6,8 miljoen nieuwe aandelen aan 215 USD. Dat komt boven op de 1,44 miljard USD die het bedrijf na het eerste kwartaal in kas had. Op dat moment bedroeg de schuldpositie 3,4 miljard USD. Tesla plant 2,25 miljard USD aan investeringen in de Model 3, waarvoor al 373.000 reservaties binnen zijn. Tesla haalde sinds de beursintroductie zes jaar geleden al meer dan 4,5 miljard USD op. Het eerste kwartaal werd met een verlies van 282,3 miljoen USD afgesloten. ConclusieTesla is op papier een mooi groeiverhaal, alleen moet het bedrijf dringend aan zijn eigen prognoses beginnen te voldoen. Tesla en zijn CEO beschikken over veel krediet op Wall Street, maar dat is niet onuitputtelijk. De onzekerheden zijn op dit moment te talrijk om positief te staan tegenover het Tesla-aandeel.Advies: verkopenRisico: hoogRating: 3C