Er zijn maar weinig CEO's die kunnen tippen aan het enthousiasme en het charisma van Tesla's Elon Musk. Dat heeft de man een grote schare volgelingen bezorgd, niet het minst op Wall Street. De recente nieuwsstroom ging meer niet dan wel over de operationele activiteiten van het autobedrijf. Volgens kwatongen was het net de bedoeling de aandacht af te leiden van de vele vertragingen en de niet erg rooskleurige financiële positie. Ons interesseert in eerste instantie de kwartaalrapporten en niet het feit dat een zusterbedrijf een Tesla de ruimte in schiet.
...

Er zijn maar weinig CEO's die kunnen tippen aan het enthousiasme en het charisma van Tesla's Elon Musk. Dat heeft de man een grote schare volgelingen bezorgd, niet het minst op Wall Street. De recente nieuwsstroom ging meer niet dan wel over de operationele activiteiten van het autobedrijf. Volgens kwatongen was het net de bedoeling de aandacht af te leiden van de vele vertragingen en de niet erg rooskleurige financiële positie. Ons interesseert in eerste instantie de kwartaalrapporten en niet het feit dat een zusterbedrijf een Tesla de ruimte in schiet. Momenteel draait alles rond de Model 3, die vorig jaar op de markt kwam en de grote doorbraak voor de groep moet betekenen. Het was de bedoeling eind vorig jaar een productietempo van 5000 exemplaren per week te halen. Op basis van onder andere registraties van chassisnummers schat Bloomberg Intelligence dat het er intussen iets meer dan 1000 per week zijn. Halverwege het eerste kwartaal is dus nog werk aan de winkel als Tesla tegen eind maart zijn doelstelling van 2500 per week wil halen. De vertragingen zijn onder meer het gevolg van problemen met de aanvoer van onderdelen en het feit dat het productieproces nog steeds niet volledig geautomatiseerd is. In het vierde kwartaal leverde Tesla 29.967 wagens, waarvan 28.425 van de Model S en de Model X en slechts 1542 van de Model 3. Voor de meeste klanten die een aanbetaling deden, is de leveringstijd opgelopen tot negen maanden. Dat dreigt vooral in de Verenigde Staten een probleem te worden, want vanaf het vierde kwartaal halveert de subsidie van de federale overheid (7500 dollar) voor elektrische wagens en in 2019 wordt ze afgeschaft.Tesla realiseerde over het vierde kwartaal een omzet van 3,29 miljard dollar en een nettoverlies van 771 miljoen dollar. De bruto winstmarge (exclusief ontvangen belastingkredieten) daalde naar 13,8 procent, tegenover 18,7 procent in het derde kwartaal en 22,2 procent een jaar eerder. Tesla maakt zich sterk dat de marge weer boven 25 procent klimt zodra het productietempo van de Model 3 op 5000 exemplaren per week uitkomt (voorzien 30/6). Over het volledige boekjaar lagen de omzet en het nettoverlies op respectievelijk 11,76 miljard en 2,24 miljard dollar. Tesla verwacht dat het dit jaar 100.000 exemplaren van de Model S en de Model X kan verkopen. Dat zijn er minder dan in 2017 omdat men prioriteit wil geven aan de Model 3. Tesla verbrandde in het vierde kwartaal 'slechts' 277 miljoen dollar cash, tegenover 1,42 miljard dollar in het derde kwartaal. Dat is toe te schrijven aan eenmalige zaken, zoals de verkoop van door de overheid ontvangen emissiekredieten, de afbouw van de voorraden bij de Model S en de Model X en ontvangen deposito's voor de nog te bouwen Roadster en Semi. Daarnaast zijn geplande investeringen voor de Model 3 verschoven naar het lopende kwartaal. De meeste van die zaken zullen zich niet meer herhalen, zodat de vrije kasstroom dit kwartaal opnieuw meer dan 1 miljard dollar in het negatief zal duiken. Tesla sloot het boekjaar 2017 af met een cashpositie van 3,4 miljard dollar en een nettoschuld van 9,4 miljard dollar.Tesla kan het zich voorlopig veroorloven de verliezen op te stapelen omdat de markt het groeiverhaal nog altijd geloofwaardig vindt. Ooit zal het bedrijf zijn ambitieuze doelstellingen eens moeten waarmaken. We kunnen gezien de operationele gang van zaken en met de huidige waardering moeilijk enthousiast worden over Tesla en zouden het aandeel verkopen. Advies: verkopenRisico: gemiddeldRating: 3BKoers: 335,5 dollarTicker: TSLA USISIN-code: US88160R1014Markt: New York Stock ExchangeBeurskapitalisatie: 56,7 miljard dollarK/w 2017: -Verwachte k/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: +23%Koersverschil sinds jaarbegin: +8%Dividendrendement: -