Met amper 47.077 geleverde wagens in de hele eerste jaarhelft blijft Tesla voorlopig een nicheconstructeur. Of het bedrijf de torenhoge beurswaarde van meer dan 60 miljard dollar kan verantwoorden, zal afhangen van hoeveel exemplaren het van de Model 3 kan verkopen en vooral van hoeveel het daaraan kan verdienen.
...

Met amper 47.077 geleverde wagens in de hele eerste jaarhelft blijft Tesla voorlopig een nicheconstructeur. Of het bedrijf de torenhoge beurswaarde van meer dan 60 miljard dollar kan verantwoorden, zal afhangen van hoeveel exemplaren het van de Model 3 kan verkopen en vooral van hoeveel het daaraan kan verdienen. Als de groep haar ambitieuze plannen wil realiseren, moet de Model 3 een succesverhaal worden. Die plannen zijn niet alleen talrijk, maar ook nog eens heel kapitaalintensief. Op het programma staat onder meer een uitbreiding van het laadnetwerk (Superchargers) en van het service-netwerk. Daarnaast wil Tesla ook in verschillende landen zogenaamde gigafactories bijbouwen voor de productie van batterijen en andere componenten voor elektrische wagens. Dochter SolarCity begint deze zomer met de productie van dakpannen waarin zonnepanelen verwerkt zijn. In een later stadium wil Tesla nog een Model Y cross-over ontwikkelen om een graantje mee te pikken van het commerciële succes in dat verkoopsegment.Tesla neemt naar eigen zeggen dagelijks ongeveer 1800 orders aan voor de Model 3. Het aantal bestellingen is al opgelopen naar bijna 400.000. Tegen de basisprijs van 35.000 dollar levert dat een backlog van 14 miljard dollar op. Dat is een eerder theoretische oefening, want momenteel ontbreekt het Tesla aan productiecapaciteit om die orders snel uit te voeren. In het lopende kwartaal verwacht de groep 1500 exemplaren van de Model 3 te leveren. Tesla maakt zich sterk dat het tegen eind dit jaar 5000 wagens per week kan produceren. Dat moeten er volgend jaar 10.000 zijn. Een heel ambitieuze doelstelling, want bij de Model S (en later de Model X) deed Tesla er meer dan drie jaar over om de productie van 400 naar 2000 stuks te brengen. Maar het productieproces van de Model 3 zou veel eenvoudiger en meer geautomatiseerd zijn, waardoor de assemblage tot vijf keer sneller kan dan bij een Model S of Model X. Tesla handhaaft voorlopig de productiedoelstelling van 500.000 wagens in 2018 en 1 miljoen in 2020. De groepsomzet klokte in het tweede kwartaal af op 2,79 miljard dollar, 120 procent meer dan een jaar eerder en 250 miljoen dollar boven de verwachtingen. Iets meer dan 80 procent van die omzet komt uit de verkoop en de leasing van wagens, die een bruto winstmarge van 25 procent opleverden. Tesla verbrandde 1,16 miljard dollar aan cash, een nieuw record. Het bedrijf sloot de eerste jaarhelft af met iets meer dan 3 miljard dollar aan liquiditeiten, wat onvoldoende is gezien de investeringsplannen. Eerder deze maand volgde de derde kapitaaloperatie in twee jaar, en het was ongetwijfeld niet de laatste. Tesla haalde dit keer 1,8 miljard dollar op. De totale groepsschuld loopt daarmee op tot bijna 10 miljard dollar.ConclusieDe snel op elkaar volgende kapitaaloperaties en negatieve kasstromen illustreren de achilleshiel van Tesla. Een nagenoeg perfecte uitvoering van het bedrijfsmodel is noodzakelijk om aan de hooggespannen marktverwachtingen te kunnen voldoen. Elke ontgoocheling kan winstnemingen in gang zetten. De verhouding tussen risico en rendement is op dit moment onvoldoende interessant.Advies: verkopenRisico: gemiddeldRating: 3BMunt: Amerikaanse dollarMarkt: New York Stock ExchangeBeurskapitalisatie: 60,6 miljard dollarK/w 2016: -Verwachte k/w 2017: -Koersverschil 12 maanden: +63 %Koersverschil sinds jaarbegin: +70 %Dividendrendement: -