Op lange termijn lijkt de groei van Umicore intact, maar op korte termijn zit er ruis op de resultaten. Het bedrijf stuurde een vrij stevige winstwaarschuwing de wereld in. De beleggers werden koud gepakt. Bij de presentatie van de jaarresultaten leek nog geen vuiltje aan de lucht, hoewel de lagere kobaltprijzen toen al op het resultaat wogen. De winstwaarschuwing doet extra pijn omdat ze te wijten is aan de haperende vraag naar kathodematerialen, terwijl de stijgende productie en verkoop van die batterijmaterialen, vooral voor elektrische wagens, zich de voorbije jaren tot dé groeimotor van het bedrijf heeft ontpopt. Als die motor hapert, zet dat ook druk op de waardering, die rekening houdt met een stevige stijging van de winst de volgende jaren.
...

Op lange termijn lijkt de groei van Umicore intact, maar op korte termijn zit er ruis op de resultaten. Het bedrijf stuurde een vrij stevige winstwaarschuwing de wereld in. De beleggers werden koud gepakt. Bij de presentatie van de jaarresultaten leek nog geen vuiltje aan de lucht, hoewel de lagere kobaltprijzen toen al op het resultaat wogen. De winstwaarschuwing doet extra pijn omdat ze te wijten is aan de haperende vraag naar kathodematerialen, terwijl de stijgende productie en verkoop van die batterijmaterialen, vooral voor elektrische wagens, zich de voorbije jaren tot dé groeimotor van het bedrijf heeft ontpopt. Als die motor hapert, zet dat ook druk op de waardering, die rekening houdt met een stevige stijging van de winst de volgende jaren. Voor dit jaar is een bedrijfswinst van 475 tot 525 miljoen euro de nieuwe prognose. Dat is 10 procent minder dan de winst die in februari werd verwacht. Ook de doelstellingen voor 2020 worden geschrapt. De omzet en de winst zullen nog significant stijgen in 2020, maar de vooropgestelde winst van ongeveer 700 miljoen euro zal voor later zijn. Het management houdt wel vol dat de fundamenten onder de groei sterk blijven. De elektrificatie is, aldus Umicore, de beste manier om de uitstoot van voertuigen aanzienlijk te verminderen. De batterijtechnologie biedt ook nog veel mogelijkheden om de prestaties van batterijen te verbeteren en zich daarin te onderscheiden van de concurrentie. Op korte termijn ontsnapt ook Umicore niet aan de wisselvalligheid op haar eindmarkten. De voorbije maanden daalde de vraag naar kathodematerialen onverwachts snel in China en Korea, twee belangrijke afzetmarkten. In China bouwde de overheid vanaf april de subsidies voor elektrische auto's en bussen af, wat weegt op de verkoop van elektrische voertuigen. Ook elders ter wereld is gebleken dat de elektrische auto's nog relatief duur zijn en dat de verkoop nog vrij sterk afhankelijk is van de omvang van de subsidies. Tegelijk heeft een grote autoproducent de productiestart van een nieuwe fabriek in China uitgesteld. In Korea wordt de vraag naar batterijmaterialen geplaagd door incidenten in opslagsystemen. Door die problemen moet Umicore de doelstelling van een verkoop van 175.00 ton kathodematerialen met twaalf tot achttien maanden uitstellen, van eind tot 2021 tot diep in 2022. Umicore reageert op die tegenslag door de investeringen in zijn productiecapaciteit te vertragen. Behalve haperingen in de vraag naar kathodematerialen blijven ook de lagere kobaltprijs Umicore parten spelen. Het bedrijf wijst naar onethisch gewonnen kobalt, waarvan een aantal concurrenten zich bedienen om hun kosten te drukken. Umicore houdt vast aan het duurzame kobalt en hoopt dat klanten het bedrijf daarin volgen.De stevig tik in de batterijdivisie wordt een beetje verzacht door betere vooruitzichten in de twee andere divisies van het bedrijf. De verkoop van katalysatoren gaat gebukt onder de zwakkere Europese en Chinese automarkten, maar haalt meer voordeel uit nieuwe katalysatoren voor benzinemotoren. De recyclageafdeling kan zal de rest van het jaar voordeel trekken van geslaagde onderhoudsinvesteringen in de fabriek in Hoboken én van betere marktomstandigheden, wat dit jaar een hogere bedrijfswinst moet opleveren. ConclusieDe koers is na de winstwaarschuwing gedaald richting het relatief lage niveau van begin dit jaar, een niveau dat we als koopkans bestempelden. Maar toen was er nog geen sprake van een vertraging van de winstgroei in 2019 en 2020. Beleggers betalen ongeveer 28 keer de winst van 2019 en ongeveer 22 keer de winst van 2020. Het zal tijd vragen om die tik te verteren, maar we behouden het koopadvies, aangezien het groeipotentieel op lange termijn intact blijft. Advies: kopenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: 35,5Ticker: UMI ISIN-code: BE0974320526Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 8,8 miljard euroK/w 2018: 26Verwachte k/w 2019: 28Koersverschil 12 maanden: -18%Koersverschil sinds jaarbegin: +1%Dividendrendement: 2,1%