Umicore heeft in de elektrische auto een nieuwe groeimotor gevonden. De voorbije jaren steeg de vraag naar materialen voor performante herlaadbare batterijen gestaag, niet alleen voor elektronische toestellen, maar ook voor elektrische auto's. Umicore vergrootte de voorbije jaren systematisch de bestaande productiecapaciteit van materialen voor die batterijen, maar het bedrijf ziet de vraag nu zo'n grote vlucht nemen dat de komende drie jaar nog eens 160 miljoen EUR wordt geïnvesteerd in de fabrieken in Korea en China, waar de elektrische wagen een must is om de verstikkende luchtvervuiling te bestrijden. De nieuwe capaciteit zou vanaf de tweede...

Umicore heeft in de elektrische auto een nieuwe groeimotor gevonden. De voorbije jaren steeg de vraag naar materialen voor performante herlaadbare batterijen gestaag, niet alleen voor elektronische toestellen, maar ook voor elektrische auto's. Umicore vergrootte de voorbije jaren systematisch de bestaande productiecapaciteit van materialen voor die batterijen, maar het bedrijf ziet de vraag nu zo'n grote vlucht nemen dat de komende drie jaar nog eens 160 miljoen EUR wordt geïnvesteerd in de fabrieken in Korea en China, waar de elektrische wagen een must is om de verstikkende luchtvervuiling te bestrijden. De nieuwe capaciteit zou vanaf de tweede helft van 2017 beschikbaar moeten zijn, en zal meteen een bijdrage leveren aan het resultaat. Overheidssubsidies ondersteunen momenteel nog de vraag naar elektrische auto's, maar Umicore verwacht dat die subsidies tegen 2020 niet langer nodig zijn, dankzij een dalende productiekost en het stijgend bereik van elektrische auto's. Analisten verwachten dat het marktaandeel van de elektrische wagen zal stijgen van 1 nu naar 3% tegen 2020. De belangrijkste batterijtechnologie is de lithium-ionbatterij, waarvoor Umicore kathodematerialen levert. Umicore heeft over die kathodetechnologie een geschil met concurrent BASF, maar Umicore noemt de klacht van BASF belachelijk. Verwacht op korte termijn echter geen mirakels van deze nieuwe markt. Op lange termijn zijn de groeiperspectieven aanzienlijk, maar voorlopig gaat het slechts om 3% van de omzet. In het eerste kwartaal van dit jaar bleef Umicore zelfs lichtjes onder de verwachtingen. De omzet steeg met slechts 1%, vooral omdat lagere metaalprijzen op de recyclageactiviteiten wogen. Voor heel 2016 verwacht het bedrijf een recurrente bedrijfswinst (rebit) in een vork tussen 335 en 360 miljoen EUR, tegenover 330 miljoen EUR in 2015. De winstgroei blijft dus beperkt zolang de metaalprijzen niet echt mee willen. Een nieuwe winstspurt moet nog altijd van de recyclageactiviteit komen, vorig jaar goed voor 42% van de rebit. Het potentieel is er ook, dankzij de vorig jaar gerealiseerde capaciteitsuitbreiding met 40%. Toch kreeg de omzet in die divisie in het eerste kwartaal een tik van 8%, niet alleen door lagere metaalprijzen, maar ook omdat de verwerkte volumes daalden door een gepland onderhoud van de smelter in Hoboken. Umicore meldt ook een verhoogde concurrentie voor de verwerking van materialen. Beleggers moeten dus nog even geduld oefenen voor de lucratieve combinatie van hogere prijzen en hogere volumes in de recyclageactiviteit. De katalysatoren van Umicore verkopen wel als zoete broodjes met een omzettoename van 12%, dankzij een stijgend marktaandeel op de meeste continenten, en een verhoogde productie in Europa en Azië. Strengere milieunormen en de technologische sterke positie werpen hier hun vruchten af.ConclusieUmicore heeft gunstige groeiperspectieven door de stijgende vraag naar schone mobiliteit en het toenemende belang van recyclage. Umicore zet een hefboom op die ontwikkelingen met doelgerichte uitbreidingsinvesteringen. De waardering van het aandeel is de voorbije maanden echter flink opgelopen. De groeivooruitzichten zijn dus grotendeels in de koers verwerkt. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2B