Unilever

In de Inside Selectie

Unilever is erin geslaagd de analisten en de beleggers aangenaam te verrassen met zijn vierdekwartaalcijfers. De markt maakte zich zorgen over de omzetontwikkeling, maar in het laatste kwartaal van 2013 is de omzet gestegen met 4,1%, tegenover de analistenconsensus van +3,9%. Dat bracht de omzetgroei over heel 2013 op 4,3% (+2,5% volume en +1,8% prijsverhogingen). Het Brits-Nederlandse voedings-, onderhouds- en verzorgingsmiddelenconcern realiseerde bijna 57% van zijn groepsomzet in de opkomende landen. Unilever klopt met circa 10% andere giganten zoals Danone, Nestlé, Procter & Gamble en L’Oréal. In haarverzorgingsproducten is Unilever bijvoorbeeld marktleider in Brazilië, India, Indonesië, Thailand, de Filippijnen, Vietnam en Argentinië, en de nummer twee in China.

De voorbije twintig jaar realiseerde Unilever in de groeilanden een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 9%. De rendabiliteit komt stilaan op het niveau van de mature westerse landen. In 190 landen gebruiken meer dan 2 miljard consumenten elke dag minstens één Unilever-product. In het vierde kwartaal viel vooral de groei in Latijns-Amerika (+12,1%) op. Dat leverde vorig jaar een groepsomzet van 49,8 miljard EUR op. De doelstelling is die omzet tegen 2020 op te krikken tot 80 miljard EUR. Tegen dan komt wellicht meer dan twee derde van de groepsomzet uit de opkomende landen, want een van de pijlers in de groeistrategie van de groep is de verkopen in die regio’s te verhogen.

Een tweede pijler in die strategie is het aantal merken te reduceren, om volop te investeren in de groei van de topmerken. Het voorbije decennium werd het enorme palet aan producten afgebouwd tot een vierhonderdtal en werd volop geïnvesteerd in de wereldwijde bekendheid van een aantal topmerken. Daardoor beschikt de groep vandaag over veertien merken met een jaaromzet van meer dan 1 miljard USD. Die blockbusters zijn bij de onderhouds- en verzorgingsmiddelen Dove, Rexona, Lux, Axe, Sunsilk, Surf en Omo, en bij de voedingsmiddelen Knorr, Ola, Magnum, Lipton, Flora (bij ons Becel), Rama (bij ons Planta) en Hellmann’s.

Een derde, recentere groeipijler is productinnovatie. In dat domein liep Unilever achterop op de concurrentie, maar die schade heeft het in vrij korte tijd ingehaald. In 2009 kon de groep slechts negen innovaties op meer dan tien markten aantonen. In 2012 was dat aantal vertienvoudigd tot circa 90.

Al die initiatieven leverden in 2013 een winst per aandeel van 1,58 EUR op. Dat is 4% boven de gemiddelde analistenschatting. Aandelen als Unilever hebben het afgelopen jaar nauwelijks gepresteerd op de beurs en bleven zo ongeveer 20% achter op de algemene beursstijging. Mede daardoor is de waardering redelijker geworden: op basis van de verwachte winst 2014 betalen we nu 18 keer die winstverwachting, of 11 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Het dividendrendement van 3,7% ligt in lijn met het sectorgemiddelde.

Conclusie

We geloven dat het bedrijf erg goed geplaatst is om van de groei van de consumptie van de middenklasse in de opkomende landen te profiteren. We verhogen het advies verder en nemen het aandeel op in de ‘Inside Selectie’.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1B

Partner Content