De koers van Unilever is sinds maart met 15% opgelopen, zonder dat de winstverwachtingen zijn verbeterd.
...

De koers van Unilever is sinds maart met 15% opgelopen, zonder dat de winstverwachtingen zijn verbeterd.Unilever kon geen uitstekende cijfers over het eerste trimester presenteren. Daarvoor was de negatieve impact van de wisselkoersontwikkelingen te groot. Maar zelfs bij constante wisselkoersen bleef de omzettoename steken op 3,6% (was +4,1% in het laatste trimester van vorig jaar en zelfs 4,3% voor het volledige jaar 2013). De onderliggende volumegroei bedroeg +1,9%. Het Brits-Nederlandse voedings-, onderhouds- en verzorgingsmiddelenconcern realiseerde in het eerste kwartaal 56,5% van zijn groepsomzet in de groeilanden en zag daar een onderliggende omzetgroei van 6,6%. Unilever klopt met ongeveer 10% de andere giganten zoals Danone, Nestlé, Procter & Gamble en L'Oréal. In haarverzorging bijvoorbeeld is Unilever de marktleider in Brazilië, India, Indonesië, Thailand, de Filippijnen, Vietnam, Argentinië en de nummer twee in China. De voorbije twintig jaar realiseerde Unilever in de opkomende landen een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 9%. De rendabiliteit is er stilaan op het niveau van de mature westerse landen. Mede door de spreiding van de activiteiten in 190 landen gebruiken meer dan 2 miljard consumenten minstens één Unilever-product per dag. In het eerste kwartaal was de groei vooral sterk in China, Turkije en Indonesië, en viel die tegen in Rusland en Zuid-Afrika. Latijns-Amerika deed het als continent andermaal zeer goed. Dat leverde voor de eerste drie maanden een groepsomzet van 11,4 miljard EUR op. De doelstelling is die omzet tegen 2020 naar 80 miljard EUR op te krikken (49,8 miljard EUR voor 2013). Tegen dan zal wellicht meer dan twee derde van de groepsomzet uit de opkomende landen komen, want die zijn een van de grootste pijlers in de groeistrategie. Een tweede pijler is het reduceren van het aantal merken en volop investeren in de verdere groei van de topmerken. Het voorbije decennium werd het enorme palet aan producten afgebouwd tot een vierhonderdtal en werd volop geïnvesteerd in de wereldwijde bekendheid van een aantal topmerken. Daardoor beschikt de groep over veertien merken met een jaaromzet van meer dan 1 miljard USD. Die blockbusters zijn bij de onderhouds- en verzorgingsmiddelen Dove, Rexona, Lux, Axe, Sunsilk, Surf, Omo en bij de voedingsmiddelen Knorr, Ola, Magnum, Lipton, Flora (bij ons Becel), Rama (bij ons Planta) en Hellmann's. Onlangs werd de verkoop aangekondigd van de pastasauzenmerken Ragu en Bertolli voor de Noord-Amerikaanse markt aan het Japanse Mizkan. Aan de transactie hangt een prijskaartje van 2,15 miljard USD vast, wat ruim 3,5 keer de omzet van 600 miljoen USD vertegenwoordigt. Goed verkocht, want Unilever zelf wordt tegen afgerond 2 keer de omzet gewaardeerd door de markt. Een derde, recentere essentiële pijler voor groei is productinnovatie. In 2009 kon men slechts negen innovaties aantonen in meer dan tien markten. In 2012 was dat aantal vertienvoudigd, tot ongeveer negentig. ConclusieDe koers is sinds maart met 15% opgelopen, zonder dat de winstverwachtingen zijn verbeterd. Op basis van de verwachte winst voor 2014 betalen we nu bijna 20 keer die winstverwachting, of 12,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Dat wordt weer pittig, zodat we het advies verlagen. Het aandeel verdwijnt daardoor uit de Inside Selectie.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A