Van de Velde

34,50 EUR – 3B

De lingerieproducent Van de Velde hoopt in de tweede jaarhelft op een maatje meer. Door de tegenvallende conjunctuur in Europa, enkele minder goed scorende lijnen (Marie Jo en Andres Sarda) in de groothandelsactiviteit en problemen in de winkels die Van de Velde zelf uitbaat, vooral in de VS, waren ze de voorbije achttien maanden niet aan het feest in Schellebelle. Een lichte daling van de omzet in de eerste helft van de 2013 (na een stagnatie in 2012), gekoppeld aan een forse daling van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) van 9%, staat haaks op de ambitie van Van de Velde om door de cyclus heen een gemiddelde organische omzetgroei van 5% te boeken. Dat is de voorbije twee jaar niet meer gelukt. Maar het management verwacht een beter najaar, vooral door een stijging van de verkoop van de eigen merken aan andere ketens. Dat is een niet te onderschatte kentering, omdat die groothandelsactiviteit goed is voor drie kwart van de omzet en ook de rendabelste activiteit is.

Het herstel van de verkoop moet zich volgend jaar doorzetten. Van de Velde lanceert een nieuwe badpakkenlijn van PrimaDonna, die naar eigen zeggen goed wordt onthaald. Volgend jaar moet ze voor het eerst bijdragen tot de omzet. De lingeriecollecties van PrimaDonna blijven het goed doen. Bij Marie Jo kan een innovatieve collectie van een nieuw designteam de aandacht en de keuze van de consument heroveren. Ook Marie Jo L’Aventure wacht op een restyling om de dalende verkoop om te buigen. Bij het merk Andres Sarda wordt de organisatie herschikt om het merk te promoten en competitiever te maken. Ook de rebitda zou vanaf nu opnieuw de weg naar boven moeten vinden, ook omdat kostenbesparingen over heel het bedrijf de stijging van de assemblage- en transportkosten moeten counteren.

Het zwakke voorjaar kan niet meer worden goedgemaakt, zodat de bedrijfscashflow dit jaar lager zal uitkomen dan in 2012. Vooral in zijn retailactiviteiten kan Van de Velde nog altijd niet overtuigen. De keten Rigby & Peller, die actief is in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en China, doet het goed met een omzetgroei van 9% in Duitsland en ongeveer 5% in het Verenigd Koninkrijk. Het zorgenkind blijft Intimacy, een keten van zestien winkels in de VS. De vergelijkbare omzet daalde nog eens met meer dan 10% in de eerste helft van 2013, ondanks een pittige marketingcampagne in de lente. Het probleem lijkt vooral te liggen in een ondermaatse dienst na verkoop, waardoor klanten niet terugkeren en een slechte mond-aan-mondreclame voeren. De zomermaanden brachten beterschap, maar dat herstel is nog te pril om het al ernstig te nemen. De rebitda bij Intimacy zal nog negatief zijn in 2013.

Meer fundamenteel vragen beleggers zich af of het management niet te veel hooi op de vork neemt door ook een retailketen uit te baten. Die activiteit is relatief kapitaalintensief en vergt veel meer aandacht. Bovendien moet Van de Velde daarin nog de knepen van het vak leren, wat gepaard gaat met vallen en opstaan. Waarom dan niet louter focussen op de rendabelere groothandelsactiviteit? Toch streeft Van de Velde naar een omzetstructuur waarbij twee derde van de verkoop verloopt langs de groothandelsactiviteit en een derde langs de eigen retailwinkels.

2013 is een overgangsjaar geworden waarin Van de Velde niet alle plooien kon gladstrijken. Vooral bij de merken Marie Jo L’Aventure en Andres Sarda, en bij de keten Intimacy, is er nog heel wat werk aan de winkel, maar onder impuls van een aantrekkende groothandelsverkoop moet Van de Velde volgend jaar weer aanknopen met een groei van de omzet en de winst. Beleggers hebben er, gezien de vrij stevige waardering van het aandeel, altijd op gerekend dat het wel goed zou komen bij Van de Velde, en de problemen leidden daarom nooit tot een koopkans. Het lichte herstel zit dan ook al in de koers verwerkt. Het advies blijft ‘houden’ (rating 3B).

Houden

Partner Content