Badpakken, dat ze daaraan bij lingeriespecialist Van De Velde niet eerder gedacht hebben. De lancering van een collectie badpakken onder het merk PrimaDonna was in elk geval een schot in de roos. Dat succes en vlot verkopende lingeriecollecties stuwden de omzet in de eerste jaarhelft in de groothandelsactiviteit 13,8% hoger. Ook de nabestellingen liggen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Via deze groothandelsactiviteit levert Van de Velde aan andere boetieks en ketens, en dit blijft tot nader order de belangrijkste en meest winstgevende activiteit van Van de Velde (goed voor 80% van de omzet).
...

Badpakken, dat ze daaraan bij lingeriespecialist Van De Velde niet eerder gedacht hebben. De lancering van een collectie badpakken onder het merk PrimaDonna was in elk geval een schot in de roos. Dat succes en vlot verkopende lingeriecollecties stuwden de omzet in de eerste jaarhelft in de groothandelsactiviteit 13,8% hoger. Ook de nabestellingen liggen hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Via deze groothandelsactiviteit levert Van de Velde aan andere boetieks en ketens, en dit blijft tot nader order de belangrijkste en meest winstgevende activiteit van Van de Velde (goed voor 80% van de omzet). Het ontwerpen van aantrekkelijke collecties, ondersteund door een stevige reclamecampagne, het blijft een smaakvol recept voor de aandeelhouders. Maar naast de groothandelsactiviteit bouwt Van de Velde ook naarstig aan een netwerk van eigen winkels. Het vlaggenschip in die retailactiviteit is Rigby & Peller, een keten die vooral dankzij sterke prestaties in Duitsland een omzetgroei van 12,6% boekte. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet van Rigby & Peller met 3,9%, wat dankzij de stijging van het pond (GBP) opliep tot 9,1% in EUR. Van de Velde schuift daarbij steeds meer op naar het noorden van Europa: winkelsluitingen in Frankrijk en Spanje worden gecombineerd met openingen in Denemarken en Nederland (via een franchiseformule). Maar is Rigby & Peller een succes, dan blijft de Amerikaanse keten Intimacy een zorgenkind. De daling van de omzet versnelt er zelfs nog, tot 22% uitgedrukt in USD. Door een aantal winkelsluitingen blijft de daling van vergelijkbare omzet weliswaar beperkt tot 14%, maar het is duidelijk dat Van de Velde nog niet weet hoe het tij te keren. Van de Velde betaalde 19 miljoen USD voor een belang van 85% in Intimacy, maar dit belang ging voor 42 miljoen USD in de boeken op basis van de vermeende waarde. Nu de vooropgestelde doelstellingen niet gehaald worden, moet die boekwaarde worden herzien en moet Van de Velde 22 miljoen USD afschrijven op Intimacy. De groepswinst blijft daardoor steken op 5 miljoen EUR in de eerste helft van het jaar, tegenover 19,9 miljoen EUR in de eerste helft van 2013. We zien dit als duur betaald leergeld dat het management doet nadenken over de strategie. Is de uitbouw van een retailnetwerk een must, of ligt de toekomst van het bedrijf in de groothandelsactiviteit? Op dit moment kiest Van de Velde voor een tweesporenbeleid, dat na een moeilijk 2013 opnieuw groei oplevert. Want niet alleen de omzet dikt opnieuw aan, de vergelijkbare bedrijfskasstroom (ebitda) steeg in de eerste jaarhelft zelfs met 20,5%, met dank aan een strak beheer van de kosten en hogere prijzen. Ook de vooruitzichten blijven goed, al zal de groei in de tweede jaarhelft wat afzwakken omdat het najaar en de winter niet kunnen profiteren van de seizoensgebonden badpakkencollectie. De voororders tonen opnieuw een stijging in de groothandelsactiviteit, waardoor 2014 een sterke groei zal kennen. Voor de retailactiviteit blijft Van de Velde voorzichtiger. ConclusieVan de Velde knoopt opnieuw aan met groei. De waardering ligt met een koerswinstverhouding van ongeveer 15 en een ondernemingswaarde van ongeveer 9 keer de bedrijfskasstroom in lijn met de voorbije jaren en is fair te noemen. Het dividendrendement van 5,5% is aantrekkelijk.Advies: houdenRisico: laagRating: 2A