Euronav zette in zijn eerstekwartaalrapport meteen de toon door de olietankermarkt als uitdagend te omschrijven. Traditioneel is het eerste kwartaal samen met het vierde kwartaal het beste van het jaar door de grotere vraag naar olie tijdens de winterperiode in het noordelijk halfrond. Maar daar viel afgelopen winter niets van te merken. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als de kleinere Suezmax-schepen vielen zelfs terug richting het laagste niveau van de voorbije tien jaar.
...

Euronav zette in zijn eerstekwartaalrapport meteen de toon door de olietankermarkt als uitdagend te omschrijven. Traditioneel is het eerste kwartaal samen met het vierde kwartaal het beste van het jaar door de grotere vraag naar olie tijdens de winterperiode in het noordelijk halfrond. Maar daar viel afgelopen winter niets van te merken. De tarieven op de spotmarkt voor zowel VLCC's (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) als de kleinere Suezmax-schepen vielen zelfs terug richting het laagste niveau van de voorbije tien jaar.Het daggemiddelde voor de VLCC's bedroeg in het eerste kwartaal 18.725 dollar, tegenover nog 40.525 dollar in het eerste kwartaal van 2017 en 25.889 dollar in het vierde kwartaal. Bij de Suezmax-schepen zakte het daggemiddelde van 24.000 naar 14.000 dollar (15.891 dollar in het vierde kwartaal). Euronav sloot vorig jaar echter ook enkele langetermijnverhuurcontracten af, die voorspelbare inkomsten genereren. De tarieven uit zulke contracten zakten in het eerste kwartaal voor de VLCC's van 41.150 naar 34.000 dollar en bleven voor de Suezmax-schepen stabiel omtrent 23.850 dollar.De groepsomzet daalde met 40,2 procent tot 98,1 miljoen dollar. Bij nagenoeg constante bedrijfskosten werd een nettoverlies van 39,1 miljoen dollar geboekt, tegenover nog een nettowinst van 34,3 miljoen vorig jaar. De vooruitzichten voor het tweede kwartaal zijn zwak, aangezien voor de VLCC's 42 procent van de beschikbare capaciteit op de spotmarkt werd vastgelegd tegen 13.187 dollar per dag, en voor de Suezmax-schepen 46 procent tegen 12.300 dollar per dag.De oorzaak voor de uiterst lage tarieven is niet het gebrek aan vraag naar olie, want die blijft gestaag groeien met gemiddeld 1,6 miljoen vaten per dag. Voor 2018 wordt een vergelijkbare groei verwacht. Om dat op te vangen, zijn er ongeveer 46 VLCC's nodig. De negatieve impact van de productiebeperkingen door de olieproducerende landen (minder aanbod uit het Midden-Oosten) wordt grotendeels gecompenseerd door de toenemende export van de Verenigde Staten, die gepaard gaat met langere vaarroutes. Het heikele punt blijft de overcapaciteit. Dit jaar groeit de wereldvloot met naar verwachting 49 nieuwe VLCC's aan, en er zijn sinds eind 2017 alweer twintig nieuwe bestellingen geplaatst. Maar er zijn ook positieve elementen. De gemiddelde leeftijd van de vloot bevindt zich op het hoogste niveau sinds het begin van de jaren 2000 en het aantal verschrotingen schiet eindelijk de hoogte in.Tot 31 maart werden al 21 VLCC's verschroot, en in het eerste halfjaar wordt allicht het record van de eerste jaarhelft van 2003 van 25 verschotingen verbroken. Netto zal de vloot dit jaar met tien schepen toenemen. 2019 moet beterschap brengen. Strengere milieuvereisten zullen het duurder maken oudere schepen in de vaart te houden. Dat in combinatie met de leeftijdsstructuur van de wereldvloot moet vanaf volgend jaar voor de ommekeer kunnen zorgen. In maart werd de Cap Quebec opgeleverd, de eerste van vier Suezmax-schepen die dit jaar bij de vloot worden gevoegd, allen met een zevenjarig verhuurcontract op zak.De voorgestelde fusie met het Amerikaanse Gener8 Maritime wordt normaal nog dit kwartaal afgerond. Euronav verwerft 21 VLCC's (waarvan er negentien maximaal twee jaar oud zijn), of een nieuw groepstotaal van 44 VLCC's, en de vloot Suezmax-schepen neemt met zes schepen toe tot 28. Op 23 mei wordt mits goedkeuring door de aandeelhoudersvergadering het slotdividend van 6 dollarcent per aandeel uitgekeerd, waardoor het jaardividend uitkomt op het voorziene minimum van 12 dollarcent per aandeel.Beleggers reageerden negatief op de kwartaalupdate. Het is duidelijk dat ook de komende kwartalen verlieslatend zullen zijn. We verwachten dat de markt later dit jaar zal anticiperen op beterschap vanaf 2019. Euronav heeft de sterkste balans van de sector en het aandeel blijft koopwaardig voor de geduldige langetermijnbelegger (rating 1B). Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1BKoers: 6,80 euroTicker: EURN BBISIN-code: BE0003816338 Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 1,08 miljard euroK/w 2017: 876K/w 2018: -Koersverschil 12 maanden: -5%Koersverschil sinds jaarbegin: -11%Dividendrendement: 1,4%