De voorbije maanden hebben we al enkele keren geschreven dat we value (waarde) momenteel boven groei verkiezen. De afgelopen vijf jaar deden de waardeaandelen het op de Amerikaanse beurs gemiddeld 15 procent minder goed dan de groeiaandelen. Maar dat zijn golfbewegingen. Dit jaar zien we een kentering. We verwachten dat dit ook de eerstvolgende jaren zo blijft.
...

De voorbije maanden hebben we al enkele keren geschreven dat we value (waarde) momenteel boven groei verkiezen. De afgelopen vijf jaar deden de waardeaandelen het op de Amerikaanse beurs gemiddeld 15 procent minder goed dan de groeiaandelen. Maar dat zijn golfbewegingen. Dit jaar zien we een kentering. We verwachten dat dit ook de eerstvolgende jaren zo blijft.Warren Buffett is zonder twijfel de bekendste valuebelegger. Hij besteedt slechts aandacht aan 5 procent van de beursgenoteerde bedrijven. Alleen die creëren een bovengemiddelde waarde en realiseren een hoog rendement op hun bedrijfsmiddelen, vindt hij. Bedrijven die de aandacht van Buffett trekken, hebben sterke merken, specifieke technologieën, enorme klantenbestanden, distributievoordelen of andere competitieve voordelen, waardoor ze meer winst kunnen genereren. Bovendien ziet hun de toekomst er veelbelovend uit.Een bedrijf wordt dus pas gezien als waardevol als het erg winstgevend is en zijn groeivooruitzichten positief zijn. Maar dat is niet alles. Het management van zo'n onderneming moet ook oog hebben voor haar aandeelhouders en dus aandeelhouderswaarde creëren. De intrinsieke waarde van een sterbedrijf is doorgaans vrij constant. De aandelenkoers daarentegen kan hevig schommelen. Daardoor wordt een valueaandeel soms goedkoop of, omgekeerd, extreem duur. Is het ondergewaardeerd, dan kan het koopwaardig zijn. Is het overgewaardeerd, dan staan we veeleer aan de zijde van de verkopers. We kopen aandelen als ze goedkoop zijn en verkopen ze als ze duur zijn. Zo simpel lijkt het. Benjamin Graham, de vader van value-investing, kocht alleen aandelen die te koop waren tegen 60 procent of minder van hun intrinsieke waarde.In alfabetische volgorde stellen we vijf Europese aandelen voor die beantwoorden aan alle criteria van een valueaandeel. Na jaren van algemene beurshausse zijn ook die bedrijven niet meteen koopjes meer. Daarom hebben we een belangrijke tip: koop zulke steraandelen vooral bij de volgende algemene beurscorrectie. Valuebeleggers zijn tegendraads: ze kopen als anderen verkopen (zie kader Eenvoudig en voor de lange termijn). Bij een algemene beurscorrectie gaat de koers van steraandelen ook naar beneden. Aarzel dan niet te lang en sla toe. Deze aandelen luiden normaal het beursherstel in.1. Ackermans & van HaarenAckermans & van Haaren is een erg gediversifieerde Belgische portefeuillemaatschappij. Tot de bekendste posities van de holding behoren DEME (een van de grootste baggerbedrijven ter wereld), de bouwgroep CFE, de financiële belangen in de vermogensbeheerder Delen en de ondernemersbank J. Van Breda & C°, de vastgoedgroep Leasinvest Real Estate en de plantagegroep Sipef.De familiaal gecontroleerde groep focust vooral op bedrijven met een stevige marktpositie en mooie groeiperspectieven op lange termijn. De vooruitzichten voor de baggeractiviteiten en de private banking blijven er op lange termijn veelbelovend uitzien. Combineer dat met de sterke balans en Ackermans & van Haaren is een uitmuntend valueaandeel. Het is meegenomen dat het dit jaar eerder een appelflauwte heeft. Valuebeleggers weten dat dit een gunstig koopmoment kan zijn.2. EssilorEssilor is een Frans optisch bedrijf dat zijn corrigerende lenzen verkoopt in meer dan honderd landen, waaronder de merken Crizal, Definity, Varilux, Optifog en Xperio. Essilor verkoopt ook gewone lees- en zonnebrillen en fabriceert machines voor oogspecialisten. De omzet is de voorbije zeven jaar verdubbeld, van 3,1 miljard naar 6,7 miljard euro, wat neerkomt op een gemiddelde jaarlijkse groei van afgerond 12 procent.Essilor zet in op innovatie en snelgroeiende markten. De komende twee jaar probeert het bedrijf daar de omzet te verdubbelen. De onlinebusiness krijgt al veel aandacht, maar zal de volgende jaren nog sterk blijven groeien. Essilor doet enorme investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Een minpunt is dat het aandeel relatief duur is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het een mindere periode doormaakt.3. HenkelHonderdveertig jaar geleden richtte Fritz Henkel het bedrijf op dat naar hem is vernoemd. Vandaag is Henkel een internationale onderneming met 50.000 medewerkers, een omzet van meer dan 18 miljard euro en wereldwijde merken als Persil, Schwarzkopf en Pritt. In september kondigde het de overname aan van de in de Verenigde Staten gevestigde wasmiddelengroep The Sun Products Corporation. Henkel wordt daardoor de tweede speler op de Noord-Amerikaanse markt van wasmiddelen.De concurrent van Unilever doet het vooral goed op de opkomende markten. De totale omzet bedroeg in het tweede kwartaal 4,7 miljard euro en heeft in zijn sector erg hoge marges. De autonome omzetgroei zou uitkomen tussen 2 en 4 procent. De winst per aandeel zal wellicht met 10 procent stijgen tegenover vorig jaar.4. InditexHet Spaanse bedrijf Industria de Disenso Textil, kortweg Inditex, is misschien minder bekend, maar als we merken zoals Zara, Stradivarius, Pull & Bear en Massimo Dutti noemen, gaat wellicht toch een belletje rinkelen. Amancio Ortega Gaona, de stichter en nog altijd de bezieler van het bedrijf, begon in 1975 met een eenmanszaak en bouwde die uit tot een van de grootste modebedrijven ter wereld. Hij werd onlangs de rijkste Europeaan.Inditex is een kwaliteitsaandeel dat een enorm groeipotentieel heeft. Het bedrijf is actief in 88 landen, maar het marktaandeel in elk van die landen is nog erg laag. De groei verschuift deels naar groeilanden. De balans is solide en het sterke managementteam heeft een uniek bedrijfsmodel ontwikkeld. Dat bestaat erin dat vooral lokaal wordt geproduceerd, zodat het bedrijf snel kan reageren op de vraag van klanten en er doorgaans minder onverkochte kledingstukken in de rekken blijven hangen. Bovendien heeft Inditex sneller dan de concurrentie haar e-commerce uitgebouwd. Maar ook dit aandeel is momenteel erg prijzig.5. ShireHet Ierse farmabedrijf Shire startte dertig jaar geleden met de verkoop van calciumsupplementen voor osteoporosepatiënten. Vorig jaar bedroeg de omzet 6,5 miljard dollar met een personeelsbestand van 5500 medewerkers. Shire wil uitgroeien tot de wereldleider in innovatieve geneesmiddelen voor zeldzame ziekten. De vooruitzichten voor de periode 2015-2020 zijn veelbelovend, onder meer dankzij de groei van het middel Vyvanse (tegen ADHD) en de lancering van nieuwe geneesmiddelen voor oogartsen. De winst per aandeel zal naar verwachting jaarlijks met 10 procent groeien over de komende vijf jaar.Na het afblazen van de overname van Shire door AbbVie en door de problemen rond Valeant stond de koers van Shire even onder druk. Sinds kort is er een spectaculair herstel merkbaar. Rekening houdend met de goede winstvooruitzichten voor de komende jaren is het aandeel een potentiële topper. EENVOUDIG EN VOOR DE LANGE TERMIJNValue-investing is vrij eenvoudig en vereist niet noodzakelijk een uitgebreide financiële achtergrond. Gezond verstand volstaat, aangevuld met geld om te beleggen en de bereidheid wat huiswerk te maken. Een aandeel kan ver ondergewaardeerd zijn doordat de economie slecht presteert, beleggers in paniek zijn en alle aandelen buitengooien, ook de hele goede. Aandelen kunnen ook veel te duur worden doordat beleggers overdreven enthousiast zijn, bijvoorbeeld over een nieuwe technologie (denk aan de dotcombubbel).Valuebeleggers hebben veel weg van contrarians. Ze volgen de kudde niet. Als velen kopen, zijn ze vaak verkoper. Als iedereen verkoopt, zijn ze koper. We zegden het al: echt moeilijk is het niet. Tot zover het goede nieuws. Het slechte heeft te maken met de tijdshorizon. Valuebeleggen is een langetermijnstrategie. Er is veel geduld voor nodig. Geduld met de aandelen in portefeuille en met de aandelen die op de verlanglijst staan, maar voorlopig te duur zijn.