Beleggers rekenen op omzet- en margeherstel bij Van de Velde. Sinds Marleen Vaesen in december als CEO het roer overnam van Erwin Van Laethem is de koers met ruim een derde gestegen. De uitdagingen zijn nochtans dezelfde gebleven. De verkoop en de marges staan onder druk door het wijzigende gedrag van de consument, wat ook groothandelaars als Van de Velde verplicht tot de uitbouw van een dure e-commerce-infrastructuur.
...

Beleggers rekenen op omzet- en margeherstel bij Van de Velde. Sinds Marleen Vaesen in december als CEO het roer overnam van Erwin Van Laethem is de koers met ruim een derde gestegen. De uitdagingen zijn nochtans dezelfde gebleven. De verkoop en de marges staan onder druk door het wijzigende gedrag van de consument, wat ook groothandelaars als Van de Velde verplicht tot de uitbouw van een dure e-commerce-infrastructuur. Van de Velde botst daarbij op de vervelende complicatie dat het via directe verkoop langs eigen webkanalen vliegen afvangt van de ongeveer 5000 winkels die de lingerie en de badmode van Van de Velde verkopen. Die winkelpunten zijn niet altijd opgezet met de concurrentie van hun leverancier. "We zijn misschien een beetje te agressief geweest met de lancering van onze eigen webshops. Het is een leerproces. We zoeken naar een beter evenwicht. Het is niet de bedoeling klanten weg te halen uit de boetieks. Online moet helpen mensen naar onze retailpartners te brengen", zegt Marleen Vaesen. Ook voorzitter Herman Van de Velde sloeg mea culpa in het nieuwe jaarverslag: "Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat onze aanpak onvoldoende rekening heeft gehouden met onze klanten-winkeliers."Het management wil dus terugkeren naar het DNA van het bedrijf, met focus op sterke merken, die vooral verdeeld worden via speciaalzaken en via een beperkt netwerk van eigen winkels. In 2019 zou dat minstens een stabilisatie van de verkoop moeten brengen, maar het management wil nog geen concrete vooruitzichten geven voor dit jaar, laat staan voor de langere termijn. "Groeien in omzet en winst zal tijd vergen", zegt Marleen Vaesen. De resultaten van 2018 dragen de sporen van de twijfelende consument en de dure kosten voor de uitbouw van een e-commerceplatform. Over heel 2018 daalde de vergelijkbare omzet met 1,2 procent, waarbij de daling vooral in de eerste helft van het jaar opgetekend werd. De tweede helft toonde een stabilisatie van de verkoop in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De vergelijkbare verkoop aan de boetieks daalde met 0,6 procent, waarbij de sterke start van de badmode van Marie Jo Swim de daling in de lingerie compenseerde. De verkoop in de eigen winkels verging het beter, met een vergelijkbare stijging van de omzet met 2,5 procent, vooral dankzij de stijgende verkoop in Europa. In de Verenigde Staten heeft Van de Velde het tij nog altijd niet kunnen keren. Ook het nieuwe management blijft speuren naar de winnende formule, want de Amerikaanse markt is op papier te interessant om zomaar op te geven. Stond de omzet licht onder druk, dan struikelden beleggers vorig jaar vooral over de fel gedaalde winstgevendheid. Over heel 2018 daalde de vergelijkbare cashflow met 28 procent en de groepswinst met 25 procent. De tweede helft van 2018 bracht geen beterschap, want de groepswinst daalde zelfs met een derde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De factuur voor de uitbouw van de e-commerce-infrastructuur en de bijbehorende consultancy liep duidelijk te hoog op voor de familiale aandeelhouder. Het nieuwe management krijgt de taak de nochtans noodzakelijke transformatie met meer focus en minder kosten te realiseren. Om de beleggers een hart onder de riem te steken, blijft het dividend onveranderd op 1,03 euro per aandeel, hoewel het bedrijf moet putten uit de financiële reserves om die geste te financieren. Dankzij de schuldenvrije balans is dat geen probleem.ConclusieBeleggers rekenen erop dat het nieuwe management het bedrijf op een doordachte manier voorbij de e-commerceklip kan loodsen. Dat zal tijd vergen, maar beleggers hebben vandaag mogelijk iets te weinig geduld. De waardering houdt met een koers-winstverhouding van 16 al rekening met een beperkt herstel. Het advies blijft 'houden'.Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BKoers: euroTicker: VAN:BBISIN-code: BE0003839561Markt: Euronext BrusselBeurskapitalisatie: 423 miljoen euroK/w 2018: 15Verwachte k/w 2019: 15Koersverschil 12 maanden: -14% Koersverschil sinds jaarbegin: +20%Dividendrendement: 3,2%