Vranken-Pommery Monopole is na de luxeketen LVMH het nummer twee op de champagnemarkt, met de topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole. De champagnegroep ondervindt sinds de terroristische aanslagen in Frankrijk van 2015 last van de terugval van het toerisme en het restaurant- en hotelbezoek. Daardoor verminderde de omzet uit champagne in 2016 met 3,5 miljoen euro (-1,5%).
...

Vranken-Pommery Monopole is na de luxeketen LVMH het nummer twee op de champagnemarkt, met de topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole. De champagnegroep ondervindt sinds de terroristische aanslagen in Frankrijk van 2015 last van de terugval van het toerisme en het restaurant- en hotelbezoek. Daardoor verminderde de omzet uit champagne in 2016 met 3,5 miljoen euro (-1,5%). Vranken-Pommery wist net als in 2015 de schade gedeeltelijk te beperken door extra in te zetten op de grootdistributie, maar moest daarvoor wel voor 5,8 miljoen euro commerciële inspanningen leveren. Het volume zakte in Frankrijk desondanks met 4,9 procent, tegenover een marktkrimp met 2,4 procent. Een tweede negatief element in 2016 was de beslissing van het Verenigd Koninkrijk om uit de Europese Unie te stappen. Het gecombineerde effect van de forse daling van het Britse pond en het verminderde volume (de lokale distributeurs bouwden hun voorraden af) zorgde er voor een omzetdaling van 30 procent (-5,3 miljoen euro).Elders in Europa verging het de groep beter, met voorop Duitsland, dat na een volumedaling in 2015 (-11,5%) de omzet met 7 procent zag toenemen, en voor het tweede jaar op rij een dubbelcijferige groei in Italië (+12%). Op Europees niveau (exclusief Frankrijk) beperkte de volumedaling zich daardoor tot 1,6 procent, terwijl de volumedaling voor de hele markt 3,5 procent bedroeg. In de overige markten daalde het volume met 1,6 procent (+0,3% voor de markt), ondanks sterke groei in Japan en Australië (respectievelijk +25 en +29%). Op groepsniveau daalde de omzet in champagne met 3,7 procent, van 239,6 naar 230,8 miljoen euro. In mei start de verkoop van Louis Pommery, een nieuwe mousserende wijn geproduceerd in Californië, bestemd voor de Amerikaanse en de Japanse markt. Later dit jaar volgt een Britse variant voor het Verenigd Koninkrijk en Australië, en volgend jaar is het dan de beurt aan thuismarkt Frankrijk. De groepsomzet steeg toch nog met 1,2 procent tot 300,1 miljoen euro, dankzij een toename van de verkoop van generische en halfafgewerkte wijnen (+43,5% tot 33,3 miljoen euro). De omzet uit de roséwijnen en de vins gris uit de Camargue steeg met 16,7 procent tot 17,5 miljoen euro. De groep is volop bezig 600 hectaren om te vormen tot biologische gronden, met als doel vanaf 2018 biowijn te verkopen die de rendabiliteit van de afdeling moet opkrikken. De Portugese afdeling ten slotte, met de verkoop van port (Rozès) en de Douro-wijnen (Terras do Grifo), boekte een licht lagere omzet van 18,5 miljoen euro (-1,6%). Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) daalde met 2,2 procent tot 21,9 miljoen euro, en de rebit-marge daalde van 7,6 naar 7,3 procent. De nettowinst steeg van 3,8 miljoen naar 6 miljoen euro (+57,9%), vooral dankzij lagere belastingvoorzieningen. De gevolgen van de brexit duwde onverhoopt de nettoschuldpositie 24,8 miljoen euro hoger tot 651,1 miljoen euro eind 2016. De groep is voorzichtig positief voor 2017, en keert in juni een ongewijzigd brutodividend uit van 0,8 euro per aandeel.ConclusieDe verhoogde terreurdreiging in thuismarkt Frankrijk en de al jaren stagnerende champagnemarkt beperken het potentieel van Vranken-Pommery Monopole. De schuldenpositie is hoog, maar wel grotendeels afgedekt door de voorraden. Het aandeel heeft een aanvaardbare notering, tegen 20 keer de verwachte winst 2017, maar wel slechts 0,6 keer de boekwaarde. Advies: houden/afwachtenRisico: gemiddeldRating: 2BMunt: euroMarkt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 196,1 miljoen euroK/w 2016: 33Verwachte k/w 2017: 20Koersverschil 12 maanden: -9%Koersverschil sinds jaarbegin: -2,5%Dividendrendement: 3,6%