Ondanks de aanhoudend moeilijke economische omstandigheden zette Vranken-Pommery Monopole - na de luxeketen LVMH de nummer twee op de champagnemarkt - degelijke resultaten neer in 2014. Na een krimp van de champagnemarkt met 5% in 2012 en met 1,5% in 2013 was in 2014 opnieuw sprake van groei, met 0,7%. De thuismarkt Frankrijk bleef wel nog verder krimpen, met 3%. De champagnes van Vranken-Pommery - met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co - realiseerden vorig jaar een omzetgroei met 0,5%, tot 238,6 miljoen EUR. Na negen maanden bedroeg de stijging nog 5,3%, maar het traditioneel belangrijke vierde kwartaal viel veeleer te...

Ondanks de aanhoudend moeilijke economische omstandigheden zette Vranken-Pommery Monopole - na de luxeketen LVMH de nummer twee op de champagnemarkt - degelijke resultaten neer in 2014. Na een krimp van de champagnemarkt met 5% in 2012 en met 1,5% in 2013 was in 2014 opnieuw sprake van groei, met 0,7%. De thuismarkt Frankrijk bleef wel nog verder krimpen, met 3%. De champagnes van Vranken-Pommery - met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co - realiseerden vorig jaar een omzetgroei met 0,5%, tot 238,6 miljoen EUR. Na negen maanden bedroeg de stijging nog 5,3%, maar het traditioneel belangrijke vierde kwartaal viel veeleer tegen (-4,3%). Dat wijt de groep aan de in 2013 uitgestippelde strategie om voorrang te verlenen aan waardecreatie, eerder dan op volumes. Op jaarbasis was er een volumegedreven omzetdaling met 1,6 miljoen EUR, maar dat werd meer dan gecompenseerd (+2,7 miljoen EUR omzet) door een betere prijsmix. Vooral de merken Pommery en Heidsieck & Co deden het goed. In Frankrijk zakte de omzet met 1,6%, maar de internationale markten realiseerden een 2,9% hoger zakencijfer (+2,3% in 2013). In Europa steeg het volume met 3,9%, vooral dankzij een sterke dynamiek in Duitsland en in mindere mate het Verenigd Koninkrijk. De Benelux kende een lichte terugval. De afdeling roséwijnen kende een sterk 2014, met een omzetstijging van 5,2%, tot 53 miljoen EUR. Zonder de impact van de afsplitsing sinds 1 juli 2014 van de activiteiten van Négoce Listel in Listel SA - een fiftyfifty partnerschap tussen de groep en de grote Franse wijngroep Castel - groeide de omzet met 5,9% (+5,7% na 9 maanden). Internationaal ligt de focus op de Angelsaksische landen, met voorop de Verenigde Staten (omzet +20%). De omzet verminderde met 16,9 miljoen EUR door de afsplitsing van Listel SA, maar anderzijds zorgde de toeleveringsovereenkomst met Listel SA voor 16,5 miljoen EUR aan nieuwe omzet. Listel SA heeft als doel de bekende Listel- en Billette-roséwijnen van Vranken, via de uitstekende distributiekanalen van Castel - vooral in China, Rusland en Afrika - versneld te doen groeien. De Portugese afdeling, met de verkoop van port (Rozès) en de Douro-wijnen (Terras do Grifo), groeide - ondanks een minder vierde kwartaal (-25,6%) - met 17,1%. De groepsomzet steeg met 2,5%, tot 322,9 miljoen EUR. Een meerwaarde van 22,4 miljoen EUR op de afsplitsing van Négoce Listel stuwde het bedrijfsresultaat (ebit) 16,9 miljoen EUR hoger, tot 49,5 miljoen EUR. Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) bedroeg 31 miljoen EUR, wat een daling van de rebit-marge inhoudt naar 9,6%, tegenover 10,6% in 2013. De nettowinst steeg dankzij de afsplitsing van Listel spectaculair, van 8 naar 27,1 miljoen EUR. De nettoschuldpositie daalt gestaag verder, tot 618 miljoen EUR eind december 2014. Het brutodividend verhoogt met 25%, tot 1 EUR per aandeel of 3,7% brutorendement. ConclusieDe strategie met de klemtoon op waardecreatie, het afstoten van niet-strategische activa en het verminderen van de schuldpositie werpt stilaan vruchten af. Ondanks de mooie stijging noteert het aandeel nog steeds goedkoop, tegen nauwelijks 0,65 keer de boekwaarde. De volledige schuldenlast is gedekt door de flessenvoorraad. Advies: koopwaardigRisico: gemiddeldRating: 1B