Vranken-Pommery Monopole is, na de luxeketen LVMH, het nummer twee op de champagnemarkt, met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co. Vorig jaar knoopte de champagnemarkt, na een krimp met 5% in 2012 en met 1,5% in 2013, opnieuw aan met een bescheiden groei met 0,7%. Op jaarbasis leverde de verkoop van champagne 238,6 miljoen EUR omzet (+0,5% tegenover 2013), of 79,1% van de totale groepsomzet.
...

Vranken-Pommery Monopole is, na de luxeketen LVMH, het nummer twee op de champagnemarkt, met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co. Vorig jaar knoopte de champagnemarkt, na een krimp met 5% in 2012 en met 1,5% in 2013, opnieuw aan met een bescheiden groei met 0,7%. Op jaarbasis leverde de verkoop van champagne 238,6 miljoen EUR omzet (+0,5% tegenover 2013), of 79,1% van de totale groepsomzet. Daarnaast heeft Vranken ook belangrijke activiteiten in roséwijnen, vorig jaar goed voor 10,5% van de groepsomzet. Sinds 1 juli 2014 werden de activiteiten van Négoce Listel - bekend van de Listel- en Billette-roséwijnen - evenwel ondergebracht in Listel SA, een fiftyfiftypartnerschap tussen Vranken en de grote, Franse wijngroep Castel. Met Listel SA wordt vooral gemikt op expansie in groeimarkten zoals China, Rusland en Afrika. Ten slotte waren de Portugese activiteiten, met de verkoop van port (Rozès) en de Douro-wijnen (Terras do Grifo), vorig jaar goed voor 18,5 miljoen EUR omzet (+17,1%), of 6,1% van het groepstotaal. In de eerste jaarhelft van 2015 daalde de omzet van Vranken met 23,9%, van 122,1 miljoen EUR naar 92,9 miljoen EUR. Zonder de cijfers van Listel SA bedroeg de omzet in de eerste helft van 2014 100,8 miljoen EUR, waardoor de omzetdaling op vergelijkbare basis 7,8% bedraagt. Op het niveau van de merkproducten (97,4% van het groepstotaal) is er een daling met 3,9%. De omzet in champagne daalde met 6,5%, tot 73,7 miljoen EUR, of 79,3% van de groepsomzet. In het eerste kwartaal was er nochtans nog een mooie stijging met 6,8% (tegenover 1% groei voor de champagnemarkt), maar het tweede kwartaal viel tegen. Zelf spreekt de groep over een bijkomende verschuiving van de verkoop in Noord-Europa met 10 miljoen EUR naar de tweede jaarhelft, waarin historisch al 65% tot 70% van de omzet wordt gerealiseerd, gezien de concentratie van de verkoop voorafgaand aan de eindejaarsfeesten. Voor de periode tot eind augustus is er een groei van de champagnemarkt met 2%. De groep zet verder door met de strategie om waardecreatie boven volumes te prefereren. Dit resulteerde in de eerste jaarhelft opnieuw in een positief prijsmixeffect van 2,8%. Gelukkig presteerden de roséwijnen en de vins gris uit de Camargue beter, met een omzetgroei van 12,3%, tot 8,2 miljoen EUR, of 8,8% van de groepsomzet. De groep dankt die cijfers vooral aan de sterke groei in de Verenigde Staten. De verkoop in Portugal groeide met 6,2%, tot 8,6 miljoen EUR (9,3% van het groepstotaal). Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg van 0,6 miljoen EUR naar 1 miljoen EUR. Hoewel de traditioneel hoge nettoschuldpositie opnieuw steeg - van 674,5 miljoen EUR eind juni 2014 naar 687 miljoen EUR - daalde het netto financieel resultaat van -9,7 miljoen EUR naar -8,6 miljoen EUR. Het nettoverlies kromp hierdoor van 6,2 miljoen EUR naar 4,9 miljoen EUR. ConclusieVranken-Pommery legde een mooi parcours af sinds de kapitaalverhoging eind 2012 tegen 19 EUR. De groep voert gestaag zijn strategie van waardecreatie uit. Het herstel van de champagnemarkt is evenwel fragiel en de margedruk houdt aan. Tegen 19 keer de verwachte winst voor 2016 zien we onvoldoende stijgingspotentieel. Vandaar de adviesverlaging. Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B