De dramatische aanslagen op 22 maart in Zaventem en het metrostation Maalbeek zijn voor Vranken-Pommery Monopole, na luxeketen LVMH de nummer twee op de champagnemarkt (met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole), een streep door de rekening. De groep gaf bij de bekendmaking van de omzetcijfers over 2015 in januari al aan dat de aanslagen vorig jaar in Parijs, en de daaropvolgende verhoogde terreurdreiging in Brussel, de cijfers van het vierde kwartaal negatief beïnvloedden. Uit het jaarrapport leren we dat de volumes champagneverkoop uit de restaurant- en hotelactiviteiten vorig jaar terugliepen met 13% in Frankrijk en m...

De dramatische aanslagen op 22 maart in Zaventem en het metrostation Maalbeek zijn voor Vranken-Pommery Monopole, na luxeketen LVMH de nummer twee op de champagnemarkt (met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole), een streep door de rekening. De groep gaf bij de bekendmaking van de omzetcijfers over 2015 in januari al aan dat de aanslagen vorig jaar in Parijs, en de daaropvolgende verhoogde terreurdreiging in Brussel, de cijfers van het vierde kwartaal negatief beïnvloedden. Uit het jaarrapport leren we dat de volumes champagneverkoop uit de restaurant- en hotelactiviteiten vorig jaar terugliepen met 13% in Frankrijk en met 11% in België. Gelukkig werd dit in Frankrijk gecompenseerd door extra retailverkoop, waardoor op jaarbasis nog 1,6% volumegroei werd gerealiseerd, beter dan de markt, die met 0,3% terugviel. In de overige West-Europese landen groeide de markt met 3,3%, maar kende Vranken-Pommery een terugval met 5,8%, waarbij naast tegenvaller België het volume in Duitsland met 11,5% zakte, tegenover een uitzonderlijk sterk 2014 (+10,5%). Italië (+10%) en vooral het Verenigd Koninkrijk (+15%) scoorden wel sterk. In de overige regio's was er een volumegroei met 4,8%, in lijn met de markt, en groeide de omzet met 14,6% dankzij sterke groei in de Verenigde Staten, Australië en Japan. Op groepsniveau daalde de omzet op vergelijkbare basis - exclusief de sinds juli 2014 afgesplitste activiteiten van Négoce Listel - met 1,7%, tot 296,6 miljoen EUR. De jaaromzet uit de kernactiviteit als producent en verkoper van merkproducten steeg met 2,2 miljoen EUR of 0,8%, tot 273,4 miljoen EUR. 87,6% hiervan is afkomstig van de bekende champagnemerken, die een stijging van de omzet met 0,4% lieten optekenen, tot 239,6 miljoen EUR. Daarnaast boekten de roséwijnen en de vins gris uit de Camargue een omzetstijging van 8,7%, tot 15 miljoen EUR. De Portugese afdeling, met de verkoop van port (Rozès) en de Douro-wijnen (Terras do Grifo), realiseerde op jaarbasis een stabiele omzet van 18,8 miljoen EUR (was +6,2% na het eerste semester). Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) daalde op vergelijkbare basis met 1,4%, tot 27,5 miljoen EUR, waardoor de rebit-marge stabiliseerde op 9,3%. De vergelijkbare nettowinst steeg dankzij een beter financieel resultaat naar 3,8 miljoen EUR (+1,7 miloen EUR). De traditioneel hoge nettoschuldpositie steeg met 8,3 miljoen EUR, tot 626,3 miljoen EUR, vooral dankzij het uitkopen voor 6,6 miljoen EUR van minderheidsbelangen in Portugal. Dit jaar moet de langzaam dalende trend terug hernemen. Het brutodividend verhoogde vorig jaar met 25% naar 1 EUR per aandeel, maar zakt dit jaar opnieuw naar 0,8 EUR per aandeel, of 3,4% brutorendement. De Douro-wijnen zullen nu ook buiten Portugal worden verkocht. De verkoopteams worden versterkt in de belangrijke groeilanden zoals de Verenigde Staten en Japan. Daarnaast plant de groep extra initiatieven in Frankrijk en België. ConclusieVranken-Pommery zet volop in op zijn verdere internationale expansie. Voorlopig kan die groei de lastige omstandigheden op de thuismarkten onvoldoende compenseren. Het aandeel viel sinds onze adviesverlaging in september 2015 met 13% terug, maar we zien nog steeds onvoldoende stijgingspotentieel.Advies: houdenRisico: gemiddeldRating: 2B