Essilor is een van die straffe Europese waarde-aandelen die de CAC40-index en de Eurostoxx50-indexrijk zijn. Nog niet zo lang geleden werd de dertigste verjaardag van de CAC40-index gevierd en was het populair om met de grootste stijgers sindsdien uit te pakken. De beste prestatie was voor L'Oréal,maar vlak voor LVMH wist Essilor met afgerond een koersstijging met 3700 procent de tweede plaats te veroveren.
...

Essilor is een van die straffe Europese waarde-aandelen die de CAC40-index en de Eurostoxx50-indexrijk zijn. Nog niet zo lang geleden werd de dertigste verjaardag van de CAC40-index gevierd en was het populair om met de grootste stijgers sindsdien uit te pakken. De beste prestatie was voor L'Oréal,maar vlak voor LVMH wist Essilor met afgerond een koersstijging met 3700 procent de tweede plaats te veroveren.Bovendien bereidt het bedrijf zich voor op de toekomst. Midden januari vorig jaar kwam het spectaculaire nieuws van een fusie/overname van zijn grootste concurrent in de brillen- en lenzensector Luxottica. Het Italiaanse bedrijf iswereldwijd bekend van het zonnebrillenmerk Ray-Ban. De grootste producent werd zo verbonden aan de grootste distributeur.De aandeelhouders van Luxottica krijgen 0,461 aandelen Essilor. Op die manier komt er een oplossing voor de opvolgingsproblematiek van de 81-jarige stichter, CEO en referentieaandeelhouder (62% van de aandelen via Delfin Investment Company)van Luxottica, Leonardo Del Vecchio.Del Vecchio zal door de aandelenruil met 31 procent de belangrijkste aandeelhouders van EssilorLuxottica worden. De nieuwe combinatie zal samen goed zijn voor meer dan 15 miljard euro jaaromzet en een (erg) dominante wereldspeler worden met een wereldmarktaandeel van 27 procent. Maar de mededingingsautoriteiten doen er veel langer over dan verwacht om het samengaan goed te keuren. Aanvankelijk had de deal al midden vorig jaar moeten rond zijn. Maar Europa besliste de eventuele beperking van de concurrentie nader te bekijken en zal in principe pas op 22 maart een oordeel vellen. Beide spelers vullen elkaar sterk aan. Essilor is de wereldleider in lenzen (87% van de groepsomzet in de eerste negen maanden van vorig jaar) met sterke merknamen als Crizal, Varilux en Transitions. Het breidde de jongste jaren uit richting zonnebrillen, -glazen en -uitrusting. Luxottica schoof meer en meer op richting de productie van lenzen, terwijl het traditioneel heel sterk stond in de zonnebrillen met onder meer Ray-Ban, Oakley en de retailketen Sunglass Hut.Essilor is het resultaat van een fusie van Essel en Silor ruim veertig jaar geleden. Essilor kon in 2017 voor het 25ste jaar op rij een hoger dividend betalen dan het jaar voordien. Een drijvende kracht in het groeiverhaal is de rol van consolidator in een zeer gefragmenteerde markt. De fusie/overname met Luxottica bevestigt dat. In de eerste negen maanden van 2017 is al weer sprake van negen bedrijven die werden overgenomen of waarmee een partnership werd aangegaan. Samen goed voor 87 miljoen euro additionele jaaromzet.In het derde kwartaal van vorig jaar stonden de opkomende landen voor 26 procent van de omzet in lenzen. Er is dus nog flink wat groeipotentieel. De markt wacht ongeduldig op een doorbraak in het fusiedossier. Na jarenlang beter te hebben gepresteerd dan de markt, trappelt het aandeel nu al ongeveer drie jaar ter plaatse tussen 100 en 120 euro. EssilorLuxottica is topkwaliteit. De ondernemingen passen perfect bij elkaar. Maar de aandelen zijn traditioneel niet goedkoop. Na enkele jaren van consolidatie kan de fusie opnieuw stijgingspotentieel ontlokken. Met onze adviesverhoging anticiperen we daarop.Advies: koopwaardigRisico: laagRating: 1AKoers:111,35 euroTicker: EI FPISIN-code: FR0000121667Markt: Euronext ParijsBeurskapitalisatie: 24,3 miljard euroVerwachte k/w 2016: 30,5Verwachte k/w 2017: 28,5Koersverschil 12 maanden:-1%Koersverschil sinds jaarbegin: -3%Dividendrendement: 1,35%