Wachten op omzetstijging bij Van de Velde

. © iStock
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De lingerieproducent lijkt een beter evenwicht gevonden te hebben tussen de onlineverkoop en de verkoop via de winkels. De winstgevendheid stabiliseert dankzij kostencontrole. Maar de omzet blijft achter.

“Het zal tijd vragen om de omzet en de winst opnieuw te laten stijgen”, zei Marleen Vaesen, de CEO van Van de Velde, begin dit jaar bij de presentatie van de jaarcijfers van 2018. De lingerieproducent lijdt, net als veel andere retailers, onder de doorbraak van e-commerce en het wijzigende consumptiepatroon van de klanten. Sinds 2016 stokt de groei bij Van de Velde.

In de eerste zes maanden van dit jaar daalde de vergelijkbare omzet met 1,2 procent, tot 112,8 miljoen euro, en bij constante wisselkoersen zelfs met bijna 2 procent. Het is een opsteker dat de groothandelsverkoop stabiel bleef. Die levert het merendeel van de winst. Zorgwekkender is dat de verkoop via het eigen winkelnetwerk daalde met 6,7 procent (8,8% bij constante wisselkoersen). Van de Velde kan de dalende verkoop in de Amerikaanse winkels niet stoppen en, erger, het probleem is overgewaaid naar de Europese winkels. “Vooral in de eigen winkels ondervinden we moeite om de mensen naar binnen te lokken. We slagen er wel nog goed in de klanten die binnen zijn te overtuigen”, zegt Vaesen.

Het bedrijf lijkt ook een beter evenwicht gevonden te hebben tussen de onlineverkoop en de verkoop via de winkels. De meer dan 5000 boetieks die lingerie van Van de Velde verkopen, konden maar matig appreciëren dat het bedrijf ook via eigen webkanalen rechtstreeks de klanten bediende. Van de Velde heeft zijn webshop bijgestuurd door minder mailings uit te sturen, de locatie van winkels beter aan te geven, de klanten sneller naar een winkel door te sturen en 5 euro verzendkosten te vragen. De stabiliteit van de groothandelsverkoop suggereert dat een beter evenwicht gevonden is in de relatie met de boetieks.

De winstgevendheid stabiliseerde wel, dankzij een strikte kostencontrole. De vergelijkbare bedrijfscashflow steeg in de eerste jaarhelft met 2,8 procent tot 29,3 miljoen euro. De voorbije jaren kreeg de winst een stevige klap door oplopende kosten voor de uitbouw van een e-commerce-infrastructuur. Het bedrijf blijft investeren in e-commerce, maar dat betekent niet langer een aanslag op de marges. Een aantal dure IT-projecten is opgeleverd, zodat de factuur voor de ontwikkeling van e-commerce flink gedaald is in vergelijking met de tweede helft van 2018. Van de Velde schrapte ook kantoren in Duitsland, van waaruit homeparty’s werden georganiseerd, in Nederland, waar IT-projecten werden ontwikkeld, en in Hongkong, waar Private Shop werd opgedoekt. In België werden in september nog zeventien mensen ontslagen.

De focus op de kosten wijst nogmaals op het structurele karakter van de stagnerende omzet. Het bedrijf kan niet wachten tot de storm overwaait, en zet de tering naar de nering.

De nettowinst daalde met 8 procent, tot 13,8 miljoen euro, door een hoger verlies bij Top Form, de Hongkongse lingerieproducent waarin Van de Velde een belang heeft van 25 procent. Die nettowinst vertaalde zich in de eerste jaarhelft in een winst per aandeel van 1,01 euro. Aangezien de tweede jaarhelft traditioneel minder winst oplevert, valt op jaarbasis ongeveer 1,8 euro winst per aandeel te verwachten. Dat levert een koers-winstverhouding op van 14, die in deze omstandigheden fair is. Aan concrete vooruitzichten voor deze tweede jaarhelft durfde het management zich bij de publicatie van de halfjaarcijfers niet te wagen.


Conclusie

Van de Velde worstelt nog met het veranderende winkelgedrag van de klant. De winst lijkt te stabiliseren nu grote investeringen in het e-commerceplatform achter de rug zijn, maar de omzet kalft verder af. De waardering is met een koers-winstverhouding van 14 fair, maar een nieuw koopadvies wordt maar mogelijk als de omzet weer stijgt. Het advies blijft daarom ‘houden’.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 24,1 euro

Ticker: VAN:BB

ISIN-code: BE0003839561

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 321 miljoen euro

K/w 2018: 15

Verwachte k/w 2019: 14

Koersverschil 12 maanden: +8%

Koersverschil sinds jaarbegin: -10%

Dividendrendement: 4,2%

Partner Content