Het is niet genoeg dat het klassieke postverkeer in Nederland met een kleine 10 procent daalt, PostNL krijgt op de Nederlandse postmarkt ook af te rekenen met een strenge toezichthouder. De Autoriteit Consument en Markt heeft PostNL verplicht tegen vrij scherpe tarieven zijn netwerk vanaf 1 augustus open te stellen voor andere postbedrijven. Die ingreep kost PostNL op jaarbasis 30 tot 50 miljoen euro, en het zal eerder 50 dan 30 miljoen euro zijn. PostNL verzet zich tegen de regelgeving en wijst erop dat de toezichthouder geen rekening houdt met de nieuwe realiteit van een krimpende postmarkt. Volgens PostNL zal die regelgeving het Nederlandse postnetwerk beschadigen en zal de concurrentie ten koste gaan van de arbeidsvoorwaarden. PostNL hoopt dat de politiek haar bel...

Het is niet genoeg dat het klassieke postverkeer in Nederland met een kleine 10 procent daalt, PostNL krijgt op de Nederlandse postmarkt ook af te rekenen met een strenge toezichthouder. De Autoriteit Consument en Markt heeft PostNL verplicht tegen vrij scherpe tarieven zijn netwerk vanaf 1 augustus open te stellen voor andere postbedrijven. Die ingreep kost PostNL op jaarbasis 30 tot 50 miljoen euro, en het zal eerder 50 dan 30 miljoen euro zijn. PostNL verzet zich tegen de regelgeving en wijst erop dat de toezichthouder geen rekening houdt met de nieuwe realiteit van een krimpende postmarkt. Volgens PostNL zal die regelgeving het Nederlandse postnetwerk beschadigen en zal de concurrentie ten koste gaan van de arbeidsvoorwaarden. PostNL hoopt dat de politiek haar beleid bijstuurt.Het ongunstige regelgevende kader weegt sneller dan verwacht op de resultaten. Na de publicatie van de kwartaalcijfers begin augustus zakte de koers tot 20 procent. Dit jaar zal het onderliggende cash bedrijfsresultaat landen aan de onderkant van de eerder gepubliceerde vork van 220 tot 260 miljoen euro. PostNL had al de handen vol met een weerbarstige klassieke postmarkt. Een volumedaling met 8 procent en een pittige prijsconcurrentie roomde de onderliggende bedrijfswinst af met 37 miljoen euro in de eerste helft van 2017. Net zoals andere postbedrijven probeert PostNL die aderlating te compenseren met kostenbesparingen. Dat lukt slechts gedeeltelijk. In de eerste helft van 2017 daalde de winst van de postdivisie van 92 naar 73 miljoen euro. Het is de ambitie dat die 'erfenisactiviteit' een duurzame bron van cashflow blijft.De verdediging van de winst op groepsniveau moet natuurlijk komen van de snelgroeiende pakjesdienst. Daarin geniet PostNL van het voordeel dat in Nederland de inburgering van e-commerce enkele jaren voorsprong heeft op bijvoorbeeld België, terwijl ook de groei sterk blijft. De Nederlandse internethandel groeit met 20 procent per jaar, wat zich vertaalt in een groei van het pakjesverkeer met 15 procent. PostNL bezorgde in de eerste helft van het jaar 17 procent meer pakjes, onder meer ook dankzij een sterke groei op de Belgische markt. De omzet van de divisie steeg met 13 procent en de onderliggende winstgevendheid klom van 56 naar 61 miljoen euro. PostNL zal vanaf dit jaar meer winst puren uit de pakjesdienst dan uit het klassieke postverkeer. Een winstherstel bij de internationale activiteiten laat op zich wachten. De divisie haalt uit een omzet van 532 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar een bedrijfswinst van amper 6 miljoen euro.Die mix van een strenge toezichthouder op een krimpende postmarkt, een zwakke rendabiliteit van de internationale activiteiten en een sterke groei in e-commerce, noopt PostNL (nog) niet de ambities bij te sturen. In de eerste helft van dit jaar daalde de bedrijfswinst met 9 procnt, maar het bedrijf mikt nog altijd op een onderliggende bedrijfswinst van 310 tot 380 miljoen euro tegen 2020. Het zet er wel bij dat die ambities sterk afhankelijk zijn van de toepassing van de strengere regelgeving. Het bedrijf houdt ook vast aan de ambitie de volgende jaren een oplopend dividend uit te keren. ConclusiePostNL heeft het niet onder de markt om de winstgevendheid te verdedigen, maar daartegenover staat een aantrekkelijke waardering met een koers-winstverhouding van 10 en een ondernemingswaarde die 6 keer de bedrijfscashflow bedraagt. De markt houdt geen rekening met de kans op een betere winstgevendheid richting 2020, zoals het bedrijf dat wel doet. Op de achtergrond sluimert ook de kans dat een nieuw overnamebod de koers hoger jaagt. We blijven bij het koopadvies.Advies: koopwaardigRisico: hoogRating: 1CMunt: euroMarkt: Euronext AmsterdamBeurskapitalisatie: 1,573 miljard euroK/w 2016: 12Verwachte k/w 2017: 10Koersverschil 12 maanden: -12%Koersverschil sinds jaarbegin: -15%Dividendrendement: 5%