Niet voor het eerst de afgelopen jaren kreeg de koers van Yum! Brands, de eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell, een oplawaai na de bekendmaking van kwartaalresultaten. Deze keer gebeurde dat na de publicatie van de derdekwartaalcijfers (afgerond -20%). De groep blijkt opnieuw groeiproblemen te hebben op zijn twee belangrijkste groeimarkten, China en India. In China is het nog een uitdeining van een crisissituatie die vorig jaar ontstond bij KFC (voluit Kentucky Fried Chicken). Een kleinere leverancier, Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, bleek toen te hebben geknoeid met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! verbrak meteen all...

Niet voor het eerst de afgelopen jaren kreeg de koers van Yum! Brands, de eigenaar van de ketens KFC, Pizza-Hut en Taco Bell, een oplawaai na de bekendmaking van kwartaalresultaten. Deze keer gebeurde dat na de publicatie van de derdekwartaalcijfers (afgerond -20%). De groep blijkt opnieuw groeiproblemen te hebben op zijn twee belangrijkste groeimarkten, China en India. In China is het nog een uitdeining van een crisissituatie die vorig jaar ontstond bij KFC (voluit Kentucky Fried Chicken). Een kleinere leverancier, Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, bleek toen te hebben geknoeid met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! verbrak meteen alle banden, maar de schade was aangericht. Zo zakte de vergelijkbare omzet in China met 14% in het laatste kwartaal van vorig jaar. Dat incident deed ons besluiten om de winst op Yum! voor de voorbeeldportefeuille te verzilveren. Yum! Brands rekende aanvankelijk op een negatieve impact van zes à negen maanden op de omzet. Maar in het derde trimester van dit jaar ontgoochelden de Chinese verkoopcijfers opnieuw. In plaats van de verwachte 9,6% groei op basis van de analistenconsensus namen de vergelijkbare verkopen slechts met 2% toe. CEO Greg Creed gaf toe dat het herstel van de verkopen in China langer dan verwacht op zich laat wachten. Al zal de algemene groeivertraging in China ongetwijfeld ook in de teleurstellende cijfers van Yum! Brands vervat zitten. Het management moet dan ook drastisch het mes zetten in de jaarprognose. In plaats van een groei van minstens 10% zal het nu eerder 0 à 5% zijn. De winst per aandeel in het derde kwartaal kwam uit op 1,00 USD per aandeel, tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 1,06 USD. De omzet bleef steken op 3,43 miljard USD, tegenover een analistenconsensus van 3,66 miljard USD. KFC kreeg in 2013 ook al met twee grote incidenten af te rekenen. Er was opnieuw het uitbreken van de vogelgriep in Azië die heel wat klanten afschrikte om nog kipgerechten te eten. Maar er was ook de reportage op de Chinese zender CCTV News, waarin werd beweerd dat de kip in de restaurants veel te veel antibiotica bevat. KFC lanceerde de operatie Thunder om het vertrouwen te herstellen.Yum! Brands, een in 1997 van PepsiCo afgesplitste dochter, is nochtans een sterk groeiverhaal, vooral in China. Wereldwijd waren er aan het eind van het derde kwartaal 14.316 KFC-restaurants, daarvan zijn er 4889 of 34% in China. De langetermijndoelstelling is om maar liefst 20.000 restaurants te openen in China, de grootste retailmarkt ter wereld. Dat zullen niet alleen KFC-restaurants zijn, want de groep is ook nog eigenaar van twee andere ketens: het ook bij ons erg goed bekende Pizza Hut (13.616 restaurants, waarvan 1705 in China) en het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (6314 restaurants, met nadruk op taco's, nacho's en burrito's). ConclusieTegenvallend nieuws uit China leidde voor de zoveelste keer in de afgelopen drie jaar tot een koersdreun, waardoor de koers per saldo stagneert en het etiket van groeiwaarde onder druk staat. Meestal is zo'n dreun een koopkans. Maar voorlopig wachten we af, deels omdat het aandeel tegen 24 keer de verwachte winst voor 2015 en 21 keer de verwachte winst voor 2016 aan de dure kant blijft. Advies: houden/afwachtenRisico: laagRating: 2A