AB InBev, Belgacom, Solvay, Twitter

Tot de winnaars van het Wereldbeker Voetbal behoort ook AB InBev.

AB InBev

Tot de winnaars van het Wereldbeker Voetbal behoort ook AB InBev. De grootste brouwerij ter wereld – met merken als Stella Artois, Dommelsch en Budweiser – profiteerde van de grotere naambekendheid als sponsor van het WK. De vergelijkbare omzet over het tweede trimester wipte met 5% de hoogte in, tot 12,2 miljard USD, maar de nettowinst deed het nog aanmerkelijk beter, met een sprong van 1,5 miljard USD naar 2,6 miljard USD. Een beetje merkwaardig gaf de koers enkele procenten prijs na de bekendmaking van het resultaat. Toch blijft de trend van het bieraandeel duidelijk à la hausse gericht. Rond 75 EUR ligt een stevige horizontale steunzone.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Belgacom

Belgacom, de grootste Belgische telecomgroep, verraste met beter dan verwachte cijfers over het tweede kwartaal. Zo daalde de omzet met slechts 1%, tot 1,57 miljard EUR, terwijl de analisten een krimp met 6% hadden verwacht. De ebitda klom met 14%, tot 491 miljoen EUR, en de nettowinst verbeterde tot 251 miljoen EUR. Als verklaring wijst de groep op betere inkomsten en lagere kosten. Voor heel 2014 verhoogde Belgacom de prognose voor de ebitda tot een krimp van -1 à -2%. Het aandeel steeg sterk na de bekendmaking van de cijfers. De trend keerde al eerder naar stijgend. Op 24 EUR ligt de eerste horizontale steunzone, terwijl vanaf 27 à 28 EUR weerstand opdoemt.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Solvay

In het tweede kwartaal krikte de chemiereus Solvay de omzet met 2% op, tot 2,64 miljard EUR, in lijn met de verwachtingen. De recurrente cashflow (rebitda) groeide met 10%, tot 485 miljoen EUR, terwijl de bedrijfswinst 291 miljoen EUR bereikte. Door een minwaarde op de inbreng van de pvc-divisie bij het Britse Ineos slikte Solvay wel een nettoverlies van 292 miljoen EUR, tegen een nettowinst van 148 miljoen EUR het jaar voordien. Voor heel 2014 mikt Solvay op een hausse van de rebitda met 10%. Op 128 EUR werd een dubbele top gevormd. Op korte termijn keerde de trend naar dalend. Hopelijk houdt de eerste steun op 116 EUR stand.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Twitter

De sociaalnetwerksite Twitter zag in het tweede trimester de omzet met 124% aantrekken, tot 312 miljoen USD, vooral dankzij de advertentieopbrengsten die 129% stegen, tot 277 miljoen USD. Dat belet niet dat het verlies verhoogde tot 144,6 miljoen USD. Per aandeel werd 0,24 USD verloren, tegen 0,32 USD over dezelfde periode van 2013. Toch kregen de cijfers een goede ontvangst van de beleggers, omdat het aantal actieve gebruikers met 24% in de hoogte ging, tot 271 miljoen. Goed voor een koerssprong van 20%. Na het dieptepunt van mei 2014 even boven 30 USD keerde de trend opnieuw naar stijgend. Op 40 EUR bevindt zich de eerste steunzone. Rond 50 USD ligt de eerste weerstand.

Advies: houden

Risico: hoog

Rating: 2C

Partner Content