AB InBev en Volkswagen

Ik ben aandeelhouder van AB InBev. Is het niet raadzaam om mijn aandelen te verkopen na de bekendmaking van het overnamebod op SABMiller?

We hanteren al geruime tijd het advies houden (rating 2A) voor ‘s werelds grootste bierproducent AB InBev. De ontegensprekelijke topkwaliteit van de Belgisch-Braziliaanse biergigant is ruimschoots verrekend in het aandeel, dat gewaardeerd is tegen 22 keer de verwachte winst voor 2015 en noteert tegen 13 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2015. In 2008 daalde het aandeel InBev, tussen de eerste geruchten over een overnamebod op het Amerikaanse Anheuser-Busch in mei 2008 en de afronding van de kapitaalverhoging van 6,4 miljard EUR in december 2008, van 30 EUR naar 10 EUR. De timing was toen natuurlijk ongelukkig, op het hoogtepunt van de financiële crisis, waardoor de markt twijfelde of InBev de financiering zou rondkrijgen voor de overname met een ondernemingswaarde van 54 miljard USD.

Na twee eerdere niet-officiële biedingen tegen 38 en 40 Britse pond (GBP) per SABMiller-aandeel lanceerde AB InBev woensdag een officieel bod van 42,15 GBP, dat op de nummer 2 in de bierindustrie een waarde kleeft van 68,2 miljard GBP (ondernemingswaarde van 116 miljard USD). Dat betekent een premie van 44% tegenover de koers voor de bekendmaking van de overnamegesprekken op 14 september. Het gaat om een bod in cash, met een optioneel luik voor de uitgifte van maximaal 326 miljoen nieuwe, niet-beursgenoteerde aandelen AB InBev (verwatering maximaal 20%). Die laatste zijn bedoeld om de twee grootaandeelhouders van SABMiller – Altria met 26,56% en Bevco (de Colombiaanse familie Santo Domingo) met 13,9% – de kans te bieden om aandeelhouder te worden van AB InBev. Deze aandelen zijn vijf jaar niet verhandelbaar en worden daarna omgezet in gewone aandelen.

Op basis van de omruilverhouding – 2,37 GBP cash en 0,483969 aandelen AB InBev per aandeel SABMiller – kleeft op die optie een waarde van 37,49 GBP per aandeel van SABMiller. Altria schaarde zich meteen achter het bod, maar de markt twijfelt aan de slaagkansen, want het aandeel van SABMiller bleef hangen rond 37 GBP. Ondanks het indrukwekkende trackrecord van AB InBev voor succesvolle overnames is het onvermijdelijk dat deze wellicht laatste grote overname in de consolidatiegolf van de voorbije twintig jaar heel wat onzekerheden met zich zal meebrengen. Vooral bij de mededingingsautoriteiten ligt het overnamepad nog bezaaid met tal van onzekerheden. Maar we zijn minder pessimistisch dan de markt over de slaagkansen van de overname. Als die toch lukt, kan dat leiden naar een bijkomende rally in het aandeel AB InBev en een mooi verkoopmoment opleveren. Voorlopig nog te behouden (rating 2A).

Ik voel me als aandeelhouder van Volkswagen zwaar misleid door het milieuschandaal. Kan ik nog iets recupereren van de geleden financiële schade?

We begrijpen uw misnoegdheid volkomen, want we zitten in hetzelfde schuitje. Volkswagen heeft uiteraard niet alleen zijn klanten misleid door Dieselgate, maar ook de aandeelhouders. Het bedrijf mag dus ook van die kant heel wat klachten verwachten.

De eerste gerechtelijke stappen zijn al gezet in de Verenigde Staten in de vorm van class action suits, een groep aandeelhouders die gezamenlijk een procedure inleiden bij het gerecht. Ook in Europa werden de eerste initiatieven al opgestart, met de eerste acties van de verenigingen die de belangen van de aandeelhouders behartigen. In België besloot de VFB (de Vlaamse Federatie van Beleggers) om daarvoor samen te werken met DSW, Deutsche Schutzvereinigung fur Wertpapierbesitz, een gerespecteerde Duitse beleggersvereniging, met een sterke juridische inslag. In Nederland stelde de VEB (Vereniging van Effectenbezitters) Volkswagen al aansprakelijk voor de geleden financiële verliezen.

Dat is uiteraard nog maar een beginstadium. Er is dus nog tijd om actie te ondernemen, maar de kans lijkt ons wel reëel dat finaal een schadevergoeding wordt toegekend, al zal dat wellicht nog jaren duren. Sinds het uitbreken van het schandaal wordt in de pers gegoocheld met gigantische bedragen (boetes, herstelkosten) die Volkswagen zal moeten ophoesten. Het bedrijf zelf kondigde aan in het derde kwartaal 6,5 miljard EUR opzij te zetten, maar het is duidelijk dat de uiteindelijke kosten hoger zullen zijn.

Sinds het uitbreken van het schandaal ging evenwel 40 miljard EUR aan marktwaarde verloren. In het verleden zagen we (onder meer bij Toyota en General Motors) dat de uiteindelijke boetes strandde op hooguit een kwart van de oorspronkelijk genoemde bedragen, en dat ook het verlies aan marktaandeel meeviel. Voorlopig zullen we de situatie dus uitzweten. We zijn bezig aan een herstelbeweging in het aandeel en zullen daarna onze positie in de voorbeeldportefeuille herbekijken.

Partner Content